Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
merhaba betonarme ve üstünde çelik çatı bir projem var çatıdaki kirişler kurtarmıyor birde kolon ve çelik kiriş bağlantısı nasıl olmalı genel olarak bakabilirmisiniz.
1 aksındaki çelik kirişlerde bir sapma söz konusu. Bunun sebebi de kirişlerden bir tanesi IPE360 diğer IPE300 olarak girilmiş. Bu sapmayı düzeltmeniz daha uygun olacaktır. Ayrıca Bu kirişlerin yerleşim şekillerini orta üst aks olarak yaparsanız daha uygun bir yerleşim yapabilirsiniz. Çelik yapılarda betonarmede yaptığımız gibi kolon ve kirişi tek bir düzlem oluşturacak şekilde modellemek gerekmemektedir. Çünkü çelik profiller düz bir yüzey olmadığından istenilen sonuç bu şekilde modellense bile alınmayacaktır.
Aşıklarda başlangıç ve bitişte ufak da olsa bir mesafe vermeniz daha uygun olacaktır. Bu şekilde yaptığınızda uç kısımda konsol gibi çalışan aşığın analiz sonucu düzelecektir. Aşağıdaki resimde girdiğim 20cm farazi bir değerdir. Projenize uygun olan bir değeri girerek yapabilirsiniz. Ayrıca aşıklar tek bir eleman olacak şekilde yekpare modellenmiş. Bu durumu da "tüm kesişimlerle böl-birleştir" komutunu kullanarak aşıkları kirişlerden bölebilirsiniz.
Ana kirişlerin moment diyagramına bakıldığından neden yetersiz geldiği anlaşılıyor. Burada uç kısımlar moment almadığı için tüm moment açıklıkta birikiyor.
Bu sebeple uç kısımlarını moment aktaran şekilde uygulamalısınız. Bunu yapmak için betonarme kolona küçük bir çelik koloncuk tanımlayıp, çelik kirişi bu çelik kolona bağlayarak birleşim oluşturabilirsiniz. Bu tarz yapılarda en çok tercih edilen ve en sağlıklı yöntemlerden bir tanesi budur.
Çaprazların arasına stabilite elemanı koymalısınız. Bunun için tekil çapraz komutunu kullanabilirsiniz. Aşağıdaki resimde nasıl olması gerektiğini gösterdim.
Bunun yanında youtube kanalımızda bulunan çelik eğitim videolarını izlemenizi tavsiye ederim. Yukarıda anlattığım tüm modelleme kuralları ve daha fazlası bu videolarda bulunmaktadır.
Kiriş kolonlara bağlanmamış bir uçtan diğer uca arada mesnetsiz.
Betonarme kirişlerde aşırı donatı çıkmasının sebebi kirişin kolonlara bağlanmamış olmasıdır.
betonarme kirişi tekrardan modelleyip deformasyonuna bakmanız gerekiyor. Bu durumda donatı miktarı düzelecektir.
Petek kirişler için de şu şekilde bir önerim olacak. Öncelikle petek kirişleri de çatı çaprazlarını ve stabilite elemanlarını tanımlamalısınız. Çatı çaprazları elemanlarda yatay tutululuk sağladığı için moment dayanımını ciddi şekilde etkiler. Bu sebeple çaprazlar ve stabilite elemanlarını kesinlikle koymalısınız. PMM oranındaki ciddi değişimi siz de görebilirsiniz.
Ayrıca önceki cevabımda belirttiğim gibi herhangi bir moment aktaran birleşim tanımlanmamış sistemde. Gönderdiğiniz projede kolon kiriş birleşimleri yine mafsallı. Bu durumda hem kesitin boyu büyütülmeli hem de taşıyıcı sistem olarak "kolonları üstten mafsallı" olarak seçilmeli. Çünkü bu şekilde yapıldığında herhangi bir çerçeve oluşmamaktadır. Petek kirişler de taşıyıcı sistem anlamında yüksek sünek bir davranış vermediği için hem de mafsallı bağlandığı için R=3 alınmalıdır. TBDY A16 tip taşıyıcı sistemde de bu durum açıklanmıştır.
bunun dışında petek kirişlerde vierendeel kontrolü dediğimiz bir kontrol var. Bizi en çok zorlayan kontrol de bu kontroldür. Vierendeel kontrolü kesme kuvvetinin yoğun olduğu bölgelerde yani kirişlerin kolonlara bağlandığı bölgelerde oluşur. Bu sebeple o bölgedeki boşlukları doldurmak gerekir. Petek kirişlerde baştan ve sonran dolu petek sayısını 3 veya 4 yaptığınızda bu kontrol daha olumlu hale gelecektir.
Petek kiriş ve vierendeel kontrolü ile ilgili detaylı bilgileri aşağıdaki eğitim videomuzdan da izleyebilirsiniz.
Merhaba kolay gelsin. deneme yaptığım bir projede Kiriş dayanım sorunları çözemedim. Oğuzhan beyin dediklerini yapmaya çalıştım Aşıkları böldüm analize dahil ettim .Yardımcı olursanız sevinirim.