V11'i Online Satın Alın
V10 Kilidinizi Online V11 Yapın

1. Modda Burulma Durumu

Shephard

Etkin Üye
Herkese merhaba iyi çalışmalar.

Ekteki yapıda olabildiğince simetrik ve düzenli bir kalıp planı oluşturmaya çalıştım.
Kütle ve rijitlik merkezleri de birbirine yakın.
Ancak birinci mod burulma modu olarak çıkıyor.

Bir göz atıp yorumlayabilir misiniz?
 

Ekli dosyalar

Genel olarak yanlış bir kanı var, "taşıyıcı sistemim simetrik olursa, rijitlik merkezi ile kütle merkezi birbirine yakın olursa binamın davranışında burulma etkin olmaz" şeklinde.

Binanızın burulmaya doğal yatkınlığını (1. modda burulma çıkartan budur) etkileyen ana unsur, taşıyıcı sistemin simetrik olması ya da rijitlik merkezi ve kütle merkezinin uzak/yakın olması değildir.
Dış akslarda ve özellikle köşelerde rijitliğin az olmasıdır. Sizin taşıyıcı sisteminiz tam da bu şekilde. Kenar akslarınız/köşeleriniz yeterince rijit değil. Ayrıca bina ince uzun, bu da burulma davranışında biraz etkindir.

1759947289007.png

Simetrik olma ve/veya rm-km yakınlığı neyi değiştirir : binanız burulmaya doğal olarak yatkındır (çevre akslarınızın/ köşe taşıyıcı elemanlarınızın rijitliği düşüktür), ancak bu burulma sonucu depremden gelen etkilerin genliği nispeten düşük olur, bina burulmasına gene burulur ama deli gibi burulmaz, etki kısıtlı kalır:)

1. modda burulma çıkması, binanın nihai olarak ötelemeden çok burulacağını da göstermez. (Ex ve Ey yüklemelerinde hareketleri animasyon yaptırıp nihai davranışa bakın-bunu her zaman yapın).
Her modun katkısı ayrı ayrı hesaplanır ve birleştirilir, 1. mod burulma olmasına rağmen nihai sonuçlarda katkısı düşük olabilir.

İdeali ise üç koşulu birden sağlamaktır:
Hem dış akslarınız rijit olacak.
Hem yapınız mümkün mertebe simetrik olacak.
Hem de rijitlik merkezi ve kütle merkeziniz yakın olacak. (yapı simetrik ise zaten bunlar yakın olur genelde)

Çevre elemanların rijitliğinin önemini şu şekilde düşünebilirsiniz: (Çizim bu kadar oldu :) )

1759948189762.png
A) Elle burabileceğiniz içi boş bir silindiriniz var. Ortasında çelik bir aks (mavi) var, ancak dış kabuğu lastik/yeşil). Çelik aksı da lastik dış çepere bağlayan çelik plakalar (kırmızı-kat diyaframları) var.
B) Aynı silindir. Ortasında çelik bir aks var, ama bu sefer dış kabuğu da (yeşil) çelik. Çelik aksı da gene çelik dış çepere bağlayan çelik plakalar (kat diyaframları) var.

Bu 2 silindir de kusursuz bir biçimde simetrik ve kütle merkezleri ile rijitlik merkezleri tam olarak çakışıyor.
Ancak elle burmaya çalışırsanız A cismi B cismine göre çok daha rahat/fazla burulur. Yapı taşıyıcı sisteminde olan etki de budur.
 
Geri
Üst