Son kullanıcı ve upgrade fiyat listeleri 15 Haziran 2025 tarihine kadar geçerlidir. Bu tarihten sonra yeni fiyatlar geçerli olacaktır.
V11'i Online Satın Alın
V10 Kilidinizi Online V11 Yapın

Ağır tonajlı araçlar için döşeme yükü

evren aytek

Yeni Üye
Merhabalar kolay gelsin herkese
Tek katlı bir otopark çözümü yapacağız bodrum katı binek araçlar için otopark olacak üst döşeme üzeri yayalar için kullanılacak ve yangın esnasında 20-25 tonluk bir itfaiye aracının gezmesi isteniyor.Bu yüklemeyi programda nasıl yaparız belediye ve yapı denetime bu sistemin kurtardığını nasıl gösterebiliriz.
 
Her halükarda zaten 750 kg/m2 hareketli yük vermek zorundasınız, itfaiye aracı kaba bir hesapla 2.60*6.2= 16.12 m2 bir alana yük verecektir.
16.12*0.75=12.09 ton minimum şartlarda etki ediyor, o halde 25/ 16.12=1.55 ton/m2 minimum hareketli yük vermek durumundasınız.
ayrıca lastiklerin bastığı noktalara yükü paylaştırıp tekil yük olarak etki ettirip 2.cil bir kontrol yapmanızda da fayda var, bu tekil yük verme aşamasında hareketli yükü 0.75 e çekip, döşemenin en gayri müsait noktalarına (döşeme merkezine yakın) konumlarda tekil yük vermenizi öneririm.
 
Yaklaşık 2000 m2 bir yapıdan bahsediyorum peki bu yükü hangi döşemelere vermem gerekiyor aynım anda tüm döşemlere verdiğimiz zaman aşırı yükler ortaya çıkacaktı.Bunla ilgili fikriniz nedir
 
Haklısınız, İtfaiye aracı hangi döşemelerde gezecek ise onlara vermeniz gerekir, mimari projeye bakıp aracın uğramayacağı kısımları belirlemek, yada uğrayacağı güzergahı kesinleştirip yük optimizasyonu yapılabilir.
 
Her halükarda zaten 750 kg/m2 hareketli yük vermek zorundasınız, itfaiye aracı kaba bir hesapla 2.60*6.2= 16.12 m2 bir alana yük verecektir.
16.12*0.75=12.09 ton minimum şartlarda etki ediyor, o halde 25/ 16.12=1.55 ton/m2 minimum hareketli yük vermek durumundasınız.
ayrıca lastiklerin bastığı noktalara yükü paylaştırıp tekil yük olarak etki ettirip 2.cil bir kontrol yapmanızda da fayda var, bu tekil yük verme aşamasında hareketli yükü 0.75 e çekip, döşemenin en gayri müsait noktalarına (döşeme merkezine yakın) konumlarda tekil yük vermenizi öneririm.
Bu şekilde yükleme yapılamaz. Bilginiz olmadığı konularda insanları yanlış yönlendirmeyin.

Merhabalar kolay gelsin herkese
Tek katlı bir otopark çözümü yapacağız bodrum katı binek araçlar için otopark olacak üst döşeme üzeri yayalar için kullanılacak ve yangın esnasında 20-25 tonluk bir itfaiye aracının gezmesi isteniyor.Bu yüklemeyi programda nasıl yaparız belediye ve yapı denetime bu sistemin kurtardığını nasıl gösterebiliriz.

AASHTO Guide for Design of Park-and-Ride Facilities'de detaylı anlatım mevcut.
 
Sap2000 ile değil de idecad le çözmek istiyorum nasıl bir yükleme önerirsiniz makaleden anladığım kadarıyla sap2000 le çözümleme yapılmış köprü ve bina arasında bağlantı kuramıyorum.
 
Sürekli dinamik etki altında olan bir köprüdeki katar araç yüklemesini, kırk yılda bir oluşacak itfaiye aracı yüklemesi için tek katlı bir otopark yapısında uygulamak.
itfaiye aracı olmasa idi, 750 kg/m2 otopark yükü uygulanacak ve doğru tasarım olacaktı, itfaiye aracı yükü için köprü yüklemesi gerekir öyle mi? doğrusu bu mudur sayın Miralay. itfaiye aracının güzergahı belirlense ve bu döşemelere 25 tonluk hareketli yük, düzgün yayılı olarak yada her bir lastik altındaki yük bulunup tekil yük olarak etki ettirilip tasarım yapılsa çözüme ulaşılmaz mı?
soru soran sn. Evren de (sap2000 le çözümleme yapılmış köprü ve bina arasında bağlantı kuramıyorum.) diyerek net cevap alamadığını beyan etmekte. Bu problemi idestatik de nasıl çözeceğimizi açıkça cevaplarsanız bizde öğrenmiş ve bilmediğimiz konularda yanlış yönlendirmeden sayenizde kurtulmuş oluruz.
 
Sürekli dinamik etki altında olan bir köprüdeki katar araç yüklemesini, kırk yılda bir oluşacak itfaiye aracı yüklemesi için tek katlı bir otopark yapısında uygulamak.
Sizin bu mantığınıza göre 100 yılda bir ya olacak yada olmayacak deprem yükünü de yapılara vermek gereksiz.

Önemli olan bu olayın ne sıklıkla olup olmayacağından ziyade yapının kullanım ömrü boyunca olup olmayacağı. Yangın yapı kullanıma açıldıktan 1 hafta sonrada çıkabilir 50 yıl sonra da. Keza depremde öyle. Bunu bilemezsiniz.

Benim verdiğim dizayn guide'ın temeli köprüler baz alıyor olabilir ancak spesifik olarak otoparklar için hazırlanmıştır. Merak edip okursanız bana hak vereceksiniz.
itfaiye aracı olmasa idi, 750 kg/m2 otopark yükü uygulanacak ve doğru tasarım olacaktı, itfaiye aracı yükü için köprü yüklemesi gerekir öyle mi? doğrusu bu mudur sayın Miralay. itfaiye aracının güzergahı belirlense ve bu döşemelere 25 tonluk hareketli yük, düzgün yayılı olarak yada her bir lastik altındaki yük bulunup tekil yük olarak etki ettirilip tasarım yapılsa çözüme ulaşılmaz mı?

Şimdi yukarıda yazılanlar sizin şahsi görüşleriniz. Doğru tasarıma ulaşıp ulaşamadığımız konusunda kim karar verecek ? Ben diyorum ki ulaşamazsınız. Siz diyorsunuz ki ulaşabiliriz. Bu soruyu bu mantıkla 10 mühendise daha sorsak 10 farklı cevap daha alırız. Kimi m2 1 ton alır geçer, kimi döşeme ortasına tekil yükleride ekler vs vs.. Doğrusu hangisi ?

Doğrusunu yapmak istiyorsak konu ile ilgili yürürlükte bir yönetmelik varmı yokmu ona bakarız ve onun şartlarını uygularız. Eğer yerel bir yönetmelik yoksa uluslararsı kabül görmüş başka bir kaynak ararız ki benimde önerdiğim budur.

Şimdi ben size kendi fikriniz ile ilgili bir kaç şey sormak istiyorum ?

1-) Hareketli yük neden 750 kg/m2 ?
2-) Hareketli yük için herhangi bir dinamik büyütmek katsayısı var mı yok mu ? Varsa hangi kombinasyonlarda nasıl uygulanacak ?
3-) Tekil yükleri nasıl hesaplayacağız ? İtfaiye aracının akslarına gelen yükleri nasıl hesaplarsınız ?
4-) Frenleme vb durumlarda yatay ilave bir yük alacakmıyız ?
5-) Betonarme elemanlar için özel şartlar var mı ?
6-) Bu yükleri depremli kombinasyonlarda dikkate alacak mıyız ?
.................

En az 20 soru daha yazabilirim. Hepsine kendinizce cevap verebilirsiniz peki doğru mu ?


soru soran sn. Evren de (sap2000 le çözümleme yapılmış köprü ve bina arasında bağlantı kuramıyorum.) diyerek net cevap alamadığını beyan etmekte. Bu problemi idestatik de nasıl çözeceğimizi açıkça cevaplarsanız bizde öğrenmiş ve bilmediğimiz konularda yanlış yönlendirmeden sayenizde kurtulmuş oluruz.

İdestatiğin analiz kısmının bu problem için SAP2000'den fazla farkı yok. İdestatikte size bu sorunu çözmek için yayılı, tekil, şerit vb her türlü yükleme yapma imkanı ve bu yüklemeleri istediğiniz gibi kombine etme imkani veriyor.

Demek ki sorun program değil hangi yükü hangi şartlar altında ve nasıl etkiteceğimizi bilmekte yatıyor.

Ben hiçbir kullanıcıya açık açık şunu şöyle yap bunu böyle yap diye tarif etmedim. Forumda bu tip tarifler veren büyüklerimiz var onlara saygı duyuyorum ancak bence hem mühendislik ruhuna aykırı bir şey.

Önce yapacağınız işte biraz bilgi birikimi edinirsiniz sonra takıldığınız spesifik bir konuda yardım isteyebilirsiniz.

Ancak örneğin ben daha önce çelik çatı modellemedim nasıl yapılır sorusunun bende karşılığı yok .

Son olarak tabi ki bizim meslekte mühendis bilimsel bir çerçevede "insiyatif" kararalar alabilir ve hatta yönetmelik dışına bile çıkabilir. Ancak bunu yaparken yönetmeliğin tamamen dışında hareket etmemesi gerekir.

Sap2000 ile değil de idecad le çözmek istiyorum nasıl bir yükleme önerirsiniz makaleden anladığım kadarıyla sap2000 le çözümleme yapılmış köprü ve bina arasında bağlantı kuramıyorum.
Üsteki cevap geçerlidir.
Türkçe olarak mevcutmudur elimizde
Maalesef yoktur ancak Chatgpt benzeri yapay zekalar bu konularda oldukça başarılı.
 
Geri
Üst