V11'i Online Satın Alın

V10 Kilidinizi Online V11 Yapın

alt kat betonarme üst kat çelik

Ekteki yapı için düşünceniz nedir. R seçimi nasıl yapılmalıdır ?
Zemin kattaki göreli kat ötelemesi hatası için öneriniz nedir?
Tasarımla alakalı gözünüze çarpan hatalar nelerdir? Şunu şöyle yapsaydın daha iyi olurdu diyeceğiniz
Şimdiden teşekkür ederim. İyi çalışmalar.
 

Ekli dosyalar

R katsayısı ile ilgili olarak:
Kısmi taşıyıcı sistemlerde, yapının farklı bölümlerinde farklı taşıyıcı sistem türleri (örneğin, üst katlarda çerçeve sistemi, bodrum katlarda perdeli sistem) kullanılması durumunda, Deprem Yönetmeliği 4.3.6. maddesi uygulanmalıdır. Bu maddeye göre:

Yapının üst ve alt bölümleri için farklı R ve D katsayıları seçilebilir. Ancak bu durumda hesaplar, 4.3.6.1 veya 4.3.6.2’de tanımlanan yöntemlerle yapılmalı ya da 4.7.5 veya 4.8.5 alternatif kuralları kullanılmalıdır.
1744011004525.png

1744011020336.png
Bu tür durumlarda, örneğin üst katlarda çerçeve (R = 8) ve alt katlarda rijit bodrum (R = 3) gibi sistemler varsa, her bölüm için ayrı Ra değeri belirlenip, sünek olmayan elemanlar için yönetmeliğin belirttiği şekilde D ile çarpılarak hesap yapılmalıdır.

Çelik ve betonarme sistemlerin farklı katmanlarda veya bölümlerde yer aldığı yapılar için her iki sistemin ayrı ayrı modellenip incelenmesi ilk aşamada pratik olabilir. Ancak, bu sistemler yapısal olarak etkileşimli çalışıyorsa, birleşik bir analiz yapılmalı ve TBDY 2018’in 4.3.6 maddesine göre, üst ve alt bölümler için farklı R ve D katsayıları dikkatle uygulanmalıdır. Tüm yapı için en düşük R katsayısını kullanmak bazı durumlarda güvenli tarafta kalmak açısından tercih edilebilse de, bu yöntem her zaman yönetmelik açısından uygun olmayabilir. Bunun için detaylı olarak bilgi bankası linkini inceleyebilirsiniz.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.



Göreli kat ötelemesi sınırının aşılması, yapının yatay rijitliğinin yetersiz olduğuna işaret eder ve genellikle:

Taşıyıcı sistemin yatay rijitliğini artırmak (örneğin, perde eklemek), Kiriş boyutlarını artırmak veya daha kolon ve kirişlerin bağlantılarını moment aktaran birleşimler tanımlamak gerekir. Projenizde kullandığınız birleşim köşebentli birleşim kayma birleşimidir.
1744010958761.png

Bunun yerine Kolonun Zayıf eksenden bağlanan Kolon-Kiriş Rijitleştirilmiş alın levhalı birleşim tanımlayabilirsiniz.
1744010976645.png

gibi çözümlerle iyileştirilir. Ancak yalnızca kolon kesitlerini büyütmek çoğu zaman aşırı büyük ve mimaride uyumsuz kesitlere yol açar. Bu nedenle öncelikle yapısal sistemin taşıyıcı karakteri (örneğin çerçeve mi, perde-çerçeve mi?) gözden geçirilmelidir.

Bazı durumlarda mevcut kolonların boyutlarını artırmak, hem göreli kat ötelemesini düşürür hem de sistemin yatay taşıma kapasitesini artırır. Bu nedenle yalnızca kolon büyütmek yerine, taşıyıcı sistemin genel davranışını iyileştirecek çözümler ile başlanmalıdır.
 
TBDY 2018 Bölüm 4.3.6 bu tür yapıların analizini tarif ediyor. Ancak bu madde sanki sadece bodrumlu yapılar için hazırlanmış gibi bir algı var ve ülkemizdeki 3 yerli yazılım da bu maddeyi sadece bodrumlu binalar için otomatik uygulayabiliyor.

Halbuki tam da bu tür altı betonarme üstü çelik binalar için seçenek girip tek seferde otomatik analiz yapılabilirdi.
 
Geri
Üst