V11.11 Yayınlandı. İndirmek için Tıklayınız

Asansör çukuru analizi

NYILMAZ

Kıdemli Üye
Dikkat ettiyseniz başlıkta analiz kelimesini büyük harfle yazdım. Bundaki hedefim asansör çukurunun imalat anlamında nasıl diizayn edileceğinden çok yerinde uygulanan yada çizilen çukur resimlerinin analizlerinin nasıl olduğudur. Yada belkide nasıl olmadığı hatta olup olmadığıdır.
Bu konu farklı biçimlerde çok gündeme geldiği için bu şekliyle tekrar gündeme taşımak istiyorum. Olaya gelenekler, uygulama, programlardan ziyade öncelikle mühendislik bakış açısı ile yaklaşmak istiyorum. Akabinde sırasıyla programsal, uygulama, vs. olarak devam edebiliriz.

Şimdi iki adet temel tipi göstereceğim:

1- Temel düz olarak tanımlanmış, çukur açıl-MA-mış, bu şekilde analiz yapılmış. Gerilme değerleri resmin üzerinde görülüyor. Bu durumda forumda gözlemlediğimiz kadarıyla İdeYAPI; bu şekilde modellenirse radye döşeme kalınlığının çukur altı da dahil olmak üzere ana radye kalınlığında yapılmasını öneriyor.




2- Temel üzerinde içinde çukur açılmış, fakat asansör etrafındaki taşıyıcı elemanlar (kolon yada perde) çukurun kenarına, yani ana radyeye basmaktadır. Başka bir deyişle; bitişik nizam yapıda kenar kolonun (yada perdenin) radyeye basması gibi modellenmiştir. Bu durumla ilgili model ve gerilme resimleri de aşağıdaki gibidir.




İkinci modelin altına da yine konstrüktif olarak bir plak çizilecek çevresi de beton ile doldurulacaktır.
Bu iki duruma bakıldığında hem gerilme değerleri hem de ilave oluşacak donatılar anlamında ikinci model daha elverişsiz şartlar oluşturmakta değil midir? (gerilme değeri, birinde 17, diğerinde 19 t/m² olduğu görülmektedir) Doğruya daha yakın model değil midir?

Buradan hareketle bu iki analiz seçiminden hangisi tavsiye edilir. İdeYAPI bu duruma nasıl bakmaktadır? Özetle kendi uyguladığım yöntemden söz etmek isterim:
İkinci modeli yapıp analiz ve ilave donatıları bu gayri müsait duruma göre taptıktan sonra SADECE İÇİNDE ASANSÖR İŞÇİSİ ÇALIŞMASINA ELVERECEK BÖLÜMÜ (yani çukuru) konstrüktif olarak çizmekteyim. Yaptığım çizim aşağıdaki gibidir.



Burada ana temel altının beslenmesi anlamında hafriyattan kaynaklanan eğimli bölümün ya çok iyi dolgusunun yapılması gerekir yada çizimdeki gibi betonla doldurulması gerekir. Asıl vurgulamak istediğim konuyu şu şekilde özetleyebilirim. Yaptığım modelin dayandığı nokta güçlü ve daha geniş alana yayılmış olan ana radyenin deforme olmadan altta bulunan beton tabakasının herhangi bir işlevinin ve taşıyıcılığının olmadığıdır. Eğer öyle olsaydı yukarıda da belirttiğim gibi kenar kolonların altına da böyle bir şey yapmamız gerekmez miydi?

Biliyorum ki bir çok arkadaşımız bu konuda sıkıntı çekmektedir. Şu an böyle bir problemle ben de karşı karşıyayım. Daha önce aynı belediyede ifade ettiğim şekilde modellenmiş projemiz geçmiş olmasına rağmen şun an bekleme aşamasındadır. Her zaman kullandığım bir cümle söz konusudur: Programların yaptığı her şey doğru değildir, yapamadığı her şey de yanlış değildir. Bazı kontrol mekanizmaları her bir şeyi bilgisayar çıktı rapor ve çizimlerinde BİREBİR görme arzusunda oldukları için bir takım karşılıklı iletişim problemleri ile karşılaşılmaktadır. Kaldı ki piyasada kabul görmüş, onay almış bir çok program olup her programın kabul ve modellemeleri ve hatta çizimleri farklıdır. Örneğin referans olarak kabul edilen SAP programı ile proje getirildiğinde nasıl davranılacaktır.

Bu tür problemlerle genel olarak küçük belediyelerde karşılaşılır. Çünkü büyük belediyeler zaten devasa projelerle ilgilenmektedirler ki, bu tür konular sıradan bile değildir. Eğer öyle olsaydı hayranlıkla izlediğimiz o güzelim projeler nasıl hayata geçerdi? Konuya katkılarınızı bekliyorum. Özellikle ideYAPInın vereceği cevaplar ilgili şahısların ve tüm kullanıcıların duyması anlamında daha da önemlidir. (resmi kabul edildiğinden ?!)

Tüm arkadaşlarıma iyi çalışmalar diliyorum.
 

Ekli dosyalar

  • Asn Düz Model.png
    Asn Düz Model.png
    777.2 KB · Görüntüleme: 7,285
  • düz gerilme.png
    düz gerilme.png
    867.9 KB · Görüntüleme: 7,256
  • Asn Çukur model.png
    Asn Çukur model.png
    802.9 KB · Görüntüleme: 7,252
  • Çukur gerilme.png
    Çukur gerilme.png
    826.1 KB · Görüntüleme: 7,266
  • Uygulama Asansör kuyusu.png
    Uygulama Asansör kuyusu.png
    257.7 KB · Görüntüleme: 7,288
Kendi adıma yazayım: Düşey taşıyıcıların hepsi radye seviyesine bitiyor, radyeyi asansör çukuru kadar boşluk açarak çözdüm ona göre donatılandırdım, diyelim... Ardından boşluk olan bölgede, toprağı 2 metre derine inecek kadar çıkardım. Boşluk kenarlarında, zemininin kaymasını engellemek amacıyla, kenarlara beton attım ve içine radye donatısı kadar donatı koydum. Boşluk tabanına da zeminin üstünü ötmek için beton attım ve içine radye donatısı kadar donatı koydum. Bu işlemlerden sonra İlk aşamada koyduğum radye donatısını değiştirmem gerekir midir? Bence gerekli değildir.
 
HakanŞahin":8zeebb0v' Alıntı:
Kendi adıma yazayım: Düşey taşıyıcıların hepsi radye seviyesine bitiyor, radyeyi asansör çukuru kadar boşluk açarak çözdüm ona göre donatılandırdım, diyelim... Ardından boşluk olan bölgede, toprağı 2 metre derine inecek kadar çıkardım. Boşluk kenarlarında, zemininin kaymasını engellemek amacıyla, kenarlara beton attım ve içine radye donatısı kadar donatı koydum. Boşluk tabanına da zeminin üstünü ötmek için beton attım ve içine radye donatısı kadar donatı koydum. Bu işlemlerden sonra İlk aşamada koyduğum radye donatısını değiştirmem gerekir midir? Bence gerekli değildir.

Sevgili Hakan,
Yani aslında şunu mu demek istediniz: Ben boşluğu bırakırım, kenarlarının tutulması gerektiği (aynı dış kolonlarda olduğu gibi) konusunu uyarırım, gerisi zaten teferruattır. Ekteki resimdeki gibi yapsam hata olmaz, çevresi ve ana radye altı düzgün imal edildikten sonra değil mi? Analiz olarak bunu yapmak yeterli değil midir? Analizi doğru yapılmadıktan sonra diğer şekillerde bir kabul değil midir?
 

Ekli dosyalar

  • Boş asansör çukuru imalatsız.png
    Boş asansör çukuru imalatsız.png
    133.7 KB · Görüntüleme: 7,187
Burada onemli olan boşluğun olup olmamsı değil, perdenin altında radye kalınlığına eşit bir düşey plağın olmasıdır. Ornek detay çizimde verdiğin gibi olmalıdır. Asansor çukuru olmasa bile bu alnda radyeyi biraz kalınlaştırmak faydalı olur.
 
Esasen analiz bakışı çerçevesinde diğer arkadaşlardan da görüş bekliyorum. Asıl tartışılan konu çukurun altına taşıyıcı bir plak yapma gereği var mıdır? Yani çukur altındaki plağın temel gibi etkisi, bir işlevi var mıdır? (bence yoktur)
 
Merhaba;

Uygulamada ne yapılmak istendiğine bağlı olarak her iki hesap yöntemide kabul edilebilir diye düşünüyorum. Şöyleki;

1. analiz modelinde radye de boşluk bırakılmadan analiz yapıldığına göre uygulama detayında da bu bölgede en az radye rijitliğine sahip bir uygulama detayı verilmelidir. Eğer buraya sırf toprağı engellesin diye bir imalat yapılacaksa modelleme ve çözüm hatalı olacaktır.

2. analiz modelinde boşluk bırakılarak yapılacak hesaplamada asansör çukurundaki imalatın düşey yüklerin taşınmasında radye temele katkısı olmadığı kabulü yapılmış demektir. Bu durumda çukur altındaki zemin ya hiç örselenmemeli yada yapılacak imalat en az 1. yöntemdeki kadar özenli olmalıdır aksi taktirde tüm yükü taşıdığını kabul ettiğimiz ana radyenin altındaki zeminde zayıflıklar oluşturmuş oluruz.

Buradan şu sonucu çıkarabiliriz: her iki yöntemde de en az ana radye rijitliğine sahip detaylı bir uygulama çizimi hazırlamak gerekecek. Eğer hazırlanacak olan detaya uygun yani çukurun etrafındaki perdeler ve çukurun altındaki radye hesap modeline sorunsuzca dahil edilebiliyorsa kesinlikle böyle yapılmalı. Sorunda burada başlıyor genelde bu durum istenildiği gibi modele eklenemiyor. Öyleyse uygulama detayını gerekli şekilde hazırladıktan sonra her iki kabulde kendi içinde güvenli ve yeterlidir.

Saygılarımla.
 
2m proje":31jjxh82' Alıntı:
.......

Buradan şu sonucu çıkarabiliriz: her iki yöntemde de en az ana radye rijitliğine sahip detaylı bir uygulama çizimi hazırlamak gerekecek. Eğer hazırlanacak olan detaya uygun yani çukurun etrafındaki perdeler ve çukurun altındaki radye hesap modeline sorunsuzca dahil edilebiliyorsa kesinlikle böyle yapılmalı. Sorunda burada başlıyor genelde bu durum istenildiği gibi modele eklenemiyor. Öyleyse uygulama detayını gerekli şekilde hazırladıktan sonra her iki kabulde kendi içinde güvenli ve yeterlidir.

Yorum için teşekkür ederim. Yukarıda saydıklarınızda herkes hem fikir zaten. Konu bunun analizde ne derece doğru olarak yapılabildiği idi. Alıntı yaptığım cümleniz çok şeyi yeterince özetliyor. İşte gelin görün ki bunu anlayacak, yorumlayacak, idrak edecek ve mühendisçe karar verecek beyinlere ihtiyaç var.

Başka yorum yazacak arkadaşlar varsa almak isterim. Özellikle analiz açısından hangi yaklaşımın daha makul olduğu ile ilgili..
 
Asansör kuyusunun temelden daha alt kotda olmasından dolayı, asansör çevre duvarını (perde, temel özelliklerine yakın duvar veya nasıl tanımlarsak tanımlayalım) yanal toprak itkisinede maruz bırakıyoruz. Peki bu toprak itkisi hesaplanırken yapıdan kaynaklı bir sürsaj yükü yada ek yükü nasıl idealize edecegiz? Temelde Dinamik su seviyesinden kaynaklı etkiyi nasıl sisteme dahil edebilecegiz.
Ne yazık ki bunun ile ilgili akedemik çalışmalar LVDT veya Strain gages kullanılarak yapılmış olsa sorularımızın bir çoğuna cevap bulabilecegiz.

Asansör kuyusu imalatını yaparken projesinden daha geniş açtıgımız kazıyı beton dökümünden önce dolgu yaptıgımız kısmı (yapının temelinin altına gelecek kısım) temel altı zemin oldugu için taşıma gücü olarak ne almalıyız?

Aslında üzerinde düşünülecek sorular artabilir.

Benim önerim şu olur: Sonuçtan başa gitmektir. Bahsettiginiz alternatifler olsun benim dahil ettigim sorular olsun bunlardan başlamak degilde, Elimizde verileri olan Projesine uygun yapıldıgını düşündügümüz asansör kuyusu olan bir yapının asansör kuyusunu inceleyebilmek. Sonuca göre kabullerimizde dogrulama veya düzeltme yapabiliriz. Bu biraz zor der gibiyiz. O zaman bu konuda beyin fırtınamız bitmez. Ulaştıgımızı düşündügümüz sonuçlar ise göreli kalır.
 
@NYILMAZ YILMAZ BEY BENDE ASANSÖR ÇUKURU İLE ALAKALI 2 NUMARALI TESPİTİNİZ GİBİ ÇÖZÜM YAPIYORUM . AMA MALESEF İDARE VEYA DENETİM FİRMALARI İLE ANLAŞAMADIĞIMIZ OLUYOR. İDECAD BU KONU ALAKALI OLARAK DÜZELTME YAPARSA FAYDALI OLUR DİYE DÜŞÜNÜYORUM.
 
ASANSÖR KUYU DİBİ İLE ALAKALI KENDİ YAPTIĞIM UYGULAMAYI DATASI İLE BİRLİKTE PAYLAŞIYORUM. DENETİMDE VE UYGULAMADA SORUN DA YAŞAMIYORUZ. ASANSÖR KUYU DİBİ EN NİHAYETİNDE BİR DÖŞEME BOŞLUĞUDUR. KAZIDAN KAYNAKLI AÇILAN BOŞLUKLAR BETON İLE DOLDURULDUĞUNDA ( Kİ İMALAT OLARAK NE İYİ NE KÖTÜ ORTALAMA BİR KAZIDA FAZLADAN YAKLAŞIK 2 M³ BİR BETON DEMEK) YANAL TOPRAK İTKİSİ VEYA SÜRSAJ ETKİSİDE ÇOK RAHAT İHMAL EDİLEBİLİR. ( ÜST PLATFORM MAKİNE DAİRESİZ ASANSÖR İÇİNDİR )
DEĞİŞİK UYGULAMALARIN PAYLAŞILMASI FAYDALI OLUR.
 

Ekli dosyalar

  • ASANSÖR KUYU DİBİ.cde
    ASANSÖR KUYU DİBİ.cde
    19.8 MB · Görüntüleme: 109
  • TEMEL PLANI.png
    TEMEL PLANI.png
    55.2 KB · Görüntüleme: 185
  • KESİT.png
    KESİT.png
    25.7 KB · Görüntüleme: 179
  • PERDELER.png
    PERDELER.png
    26.2 KB · Görüntüleme: 176
Geri
Üst