V11.13 kullanıma sunulmuştur.

Kirişli Döşeme Çıkmalarında Kiriş Süreksizliği Problemi

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan tahae
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

tahae

Üye
Kirişli döşemelerde üst katlarda çıkma yapıldığı durumlarda oda içerisinden geçen bir kiriş görüntü açısından hoş durmayacağından kirişler konsolun etrafını çevreleyecek şekilde düzenleniyor. Ancak bu durumun ciddi bir düzensizlik oluşturduğu ortada. Buna çözüm olarak sizlerin tavsiyelerini öğrenmek istedim. Yardımcı olabilirseniz sevinirim.
 

Ekli dosyalar

  • Ekran görüntüsü 2022-07-04 115819.png
    Ekran görüntüsü 2022-07-04 115819.png
    34.1 KB · Görüntüleme: 98
Kirişli döşemelerde üst katlarda çıkma yapıldığı durumlarda oda içerisinden geçen bir kiriş görüntü açısından hoş durmayacağından kirişler konsolun etrafını çevreleyecek şekilde düzenleniyor. Ancak bu durumun ciddi bir düzensizlik oluşturduğu ortada. Buna çözüm olarak sizlerin tavsiyelerini öğrenmek istedim. Yardımcı olabilirseniz sevinirim.
Kirişli döşeme olarak analiz yapacaksanız yani bu döşeme sisteminin avantajından faydalanacaksanız o kirişleri yapacaksınız. Başka çaresi yok. Ya da binayı kirişsiz döşeme olarak tasarlayacaksınız.
 
Kirişli döşemelerde üst katlarda çıkma yapıldığı durumlarda oda içerisinden geçen bir kiriş görüntü açısından hoş durmayacağından kirişler konsolun etrafını çevreleyecek şekilde düzenleniyor. Ancak bu durumun ciddi bir düzensizlik oluşturduğu ortada. Buna çözüm olarak sizlerin tavsiyelerini öğrenmek istedim. Yardımcı olabilirseniz sevinirim.
sevgili meslektaşım,
bu kirişleri tanımlayıp mutlaka çerçeve oluşturmalısın, yönetmelikte böyle yapmanı söylüyor. Oda içerisinde hoş durmama meselesini mimar halletsin ( asma tavan ışık bandı vs yapıp hoş olmayan görüntüyü yumuşatabilir ) aksi durumda deprem sonrası binanın tamamı hoş durmayabilir.
 
Son düzenleme:
sevgili meslektaşım,
bu kirişleri tanımlayıp mutlaka çerçeve oluşturmalısın, yönetmelikte böyle yapmanı söylüyor. Oda içerisinde hoş durmama meselesini mimar halletsin ( asma tavan ışık bandı vs yapıp hoş olmayan görüntüyü yumuşatabilir ) aksi durumda deprem sonrası binanın tamamı hoş durmayabilir.
Teşekkürler.
 
Son düzenleme:
sevgili meslektaşım,
bu kirişleri tanımlayıp mutlaka çerçeve oluşturmalısın, yönetmelikte böyle yapmanı söylüyor. Oda içerisinde hoş durmama meselesini mimar halletsin ( asma tavan ışık bandı vs yapıp hoş olmayan görüntüyü yumuşatabilir ) aksi durumda deprem sonrası binanın tamamı hoş durmayabilir.
çerçeve yapılması konusunda hem fikir olsak ta " YAPI DENETİM STATİK PROJE KONTROL FORMU " haricindeki ilgili yönetmelik maddesini paylaşabilir misiniz ?
 
çerçeve yapılması konusunda hem fikir olsak ta " YAPI DENETİM STATİK PROJE KONTROL FORMU " haricindeki ilgili yönetmelik maddesini paylaşabilir misiniz ?
Sayın Olcay Aydın
Taha bey bu soruyu sorarken kirişli döşemelerde çıkmalar diye başlamış ve paylaştığı resimleri de incelersen kolon ve kirişlerden oluşan betonarme çerçeve taşıyıcı sistemli bir yapıya ait plan paylaşımı yapmış.

Sizce betonarme çerçeve tanımı nedir?

Ayrıca x-x ekseninde çıkmaları yaparken kolonları kiriş ile bağlamadığın zaman x-x yönünde orta aksta tek bir çerçeve oluşuyor. Bu akstaki kolon kiriş kesme güvenliği kontrollerini çerçeve oluşturulmuş ve oluşturulmamış durumlar için de karşılaştırırsan olumsuzlukları da rahatlıkla görebilirsin.

İlle de çerçeve oluşturmayacağım diyorsanız Erhan beyin dediği gibi yapıyı kirişsiz döşemeli olarak da tasarlayabilirsiniz.

yönetmelikte bir çok şeyi direkt okuyamayabilirsiniz ama olumsuzlukların ortaya çıkmaması için yapmanız gerekeni yorumlar ve yaparsınız. Nitekim çerçeve yapılması konusunda hemfikir olduğunuzu belirmişsiniz. yönetmelikte kelime olarak bulamasanız da birçok maddenin bunu yapmaya yönelttiğinin sizde farkındasınız.
 
Kirişli döşemelerde üst katlarda çıkma yapıldığı durumlarda oda içerisinden geçen bir kiriş görüntü açısından hoş durmayacağından kirişler konsolun etrafını çevreleyecek şekilde düzenleniyor. Ancak bu durumun ciddi bir düzensizlik oluşturduğu ortada. Buna çözüm olarak sizlerin tavsiyelerini öğrenmek istedim. Yardımcı olabilirseniz sevinirim.

Merhaba;

Öncelikle bu ve benzer sistemlerde yeni deprem yönetmeliği çok iyi sonuçlar vermektedir. Zemin (deprem) parametreleriniz çok iyi değilse mutlaka Göreli kat ötelemesi sorunu gibi birçok sorunla karşılaşacaksınız. Bu noktadan itibaren yönetmelik sizi olması gereken yönlendiriyor.

Ancak bu gibi sitemlerde sorunları aşmak için tek çözümün kiriş koymak, kolon eklemek, perde eklemek olduğunu söylemek bence mühendislik değildir. Bu konu bizim bölgemizde de çokça gündeme gelmekte ve her gündeme geldiğinde sağlık bakanının pandeminin başındaki gülümseten açıklaması aklıma gelmekte, "Koronadan korunmak için güçlü bir silahımız var, yakalanmamak" :) öyleyse bizimde depremden korunmak için güçlü silahımız her yere kolon ve kiriş eklemek midir!

Naçizane düşüncen şöyledir:

Kirişlerin sistem içindeki görevlerine bir bakalım.

1- Döşemelerden ve duvarlardan aktarılan düşey yüklerin kolon ve perdelere aktarılması. Yani düşey yük akışının sağlanması. Bu konuda kirişlerin çıkma ucunda olması bir sorun yaratmamakta ve yük akışı sağlanmaktadır.

2- Yatay yüklerin kolon ve perdeler arasında aktarılmasını sağlamak ve diyafram davranışının desteklenmesi. Bu konuda sorun oluşmakta yatay yüklerin aktarımı ve diyafram etkisi istenildiği gibi sağlanamamaktadır. Öyleyse yatay yükler kirişlerle aktarılamıyorsa bu aktarım döşemelerle sağlanabilir, bu durumda döşemelerdeki düzlem içi etkiler kontrol edilmelidir.

3- İstenilen diyafram etkisi oluşmadığında ortaya çıkacak göreli kat ötelemesi sorunları içinde
3.a - Mevcut kolon ve kiriş botutları büyütülebilir.​
3.b - Döşeme kalınlığı yada döşeme tipi değiştirilebilir.​
3.c - Sisteme perde yada perdeler eklenebilir.​
3.d - Kolon yönleri değiştirilebilir.​
3.e - Deprem etkileri azaltılabilir (zemin iyileştirmesi - izalatör vb.)​

Saygılarımla.
 
Bu gibi sorunların tek çözümü elbette ki kolon, kiriş, perde eklemek değildir. Kolon, perde ekle gibi bir öneri de yapılmadı zaten.

Ancak yapıyı betonarme çerçeveli sistem diye tanımlayıp analiz yapacaksanız, her iki eksende olabildiğince çok ve mümkün olduğunca sürekli çerçeve oluşturulmalısınız. Hem Betonarme çerçeveli sistem olarak çözeceğim hem kolonları kirişlerle bağlamaya gerek yok yaklaşımını doğru bulmuyorum.

Aksi durumda Erhan beyin bahsettiği gibi taşıyıcı sisteminizi değiştirip, gerekli şartları oluşturup kirişsiz döşeme olarak da tasarlayabilirsiniz.

Yönetmelik yapının hedeflenen performansı için asgari şartları tanımlar.
Mühendis; yapının geometrisi ( mimari projesi ), kullanım amacı, konumu zemin durumu vb. parametreleri değerlendirerek önce en doğru modellemeyi yapar ve yürürlükteki yönetmeliğe göre analizini yapar. Deneyimlerini de kullanarak analiz sonuçlarını değerlendirir ve gerekli müdahaleleri yapar. Kolon eklemesi gerekiyorsa ekler, perde eklemesi gerekiyorsa ekler, yönlerini değiştirir. Bunları deneyimlerini, Yönetmelikleri ve analiz sonuçlarını harmanlayarak yapar.

- 1992 erzincan depremi, 1995 dinar depremi ve 1999 gölcük depremlerini yerinde inceledim, gözlemler yaptım. Bu şekilde yapılmış ve ağır hasar görmüş birçok yapıya tanık oldum.

Temennim hasar verecek depremlerin olmaması. Maalesef bulunduğumuz coğrafya gereği bu pek mümkün değil. Bu gibi durumlarla her meslektaşım imkanları dahilinde sahaya çıkarak yerinde görmesi ve gözlemler yapması gerektiğine inanıyorum.

Saygılar sunuyorum
 
Merhaba;
Bu gibi sorunların tek çözümü elbette ki kolon, kiriş, perde eklemek değildir. Kolon, perde ekle gibi bir öneri de yapılmadı zaten.
Sayın @metsoy Sanırım bir yanlış anlaşılma oldu ben yazımı @Taha E. ye cevap olarak yazmıştım, sizin bu böyle bir öneride bulunduğunuzu kastetmedim. Genel bir değerlendirme yapıyordum.

Bu gibi sorunların tek çözümü elbette ki kolon, kiriş, perde eklemek değildir. Kolon, perde ekle gibi bir öneri de yapılmadı zaten.

Ancak yapıyı betonarme çerçeveli sistem diye tanımlayıp analiz yapacaksanız, her iki eksende olabildiğince çok ve mümkün olduğunca sürekli çerçeve oluşturulmalısınız. Hem Betonarme çerçeveli sistem olarak çözeceğim hem kolonları kirişlerle bağlamaya gerek yok yaklaşımını doğru bulmuyorum.

Aksi durumda Erhan beyin bahsettiği gibi taşıyıcı sisteminizi değiştirip, gerekli şartları oluşturup kirişsiz döşeme olarak da tasarlayabilirsiniz.

Yönetmelik yapının hedeflenen performansı için asgari şartları tanımlar.
Mühendis; yapının geometrisi ( mimari projesi ), kullanım amacı, konumu zemin durumu vb. parametreleri değerlendirerek önce en doğru modellemeyi yapar ve yürürlükteki yönetmeliğe göre analizini yapar. Deneyimlerini de kullanarak analiz sonuçlarını değerlendirir ve gerekli müdahaleleri yapar. Kolon eklemesi gerekiyorsa ekler, perde eklemesi gerekiyorsa ekler, yönlerini değiştirir. Bunları deneyimlerini, Yönetmelikleri ve analiz sonuçlarını harmanlayarak yapar.

Sanırım bu konuda da asıl mesele mühendisin bakış açısı, bir mühendis yaklaşımı doğru bulmazken diğer bir mühendis doğru bulabilir. Yönetmeliğin asgari koşullarına uymakla birlikte kendi yaklaşımına göre gerekli arttırımları ve kontrolleri yapmasında bir sakınca olmayacaktır. Önceki yazımda da söylediğim gibi yatay yüklerin kirişler + döşemelerle aktarılacağını düşünüyorsa yönetmeliğin asgari koşullarının dışında döşeme düzlem içi etkilerini de kontrol etmelidir. dilerse R=8 almak zorunda da değildir.

Özetle anlatmak istediğim bu durum tamamen bir mühendislik yaklaşımıdır. Ban göre yapılabilir, siz kesinlikle yapmaya bilirsiniz, bir başka mühendis istese de yapamayabilir.

- 1992 erzincan depremi, 1995 dinar depremi ve 1999 gölcük depremlerini yerinde inceledim, gözlemler yaptım. Bu şekilde yapılmış ve ağır hasar görmüş birçok yapıya tanık oldum.

Bu tespitinize katılıyorum ancak kaçırdığınız nokta bu yapıların yapıldığı yıllarda yıkılmasına neden olan sebeplerin projelendirme aşamasında dikkate alınmadığı/alınamadığı. Yani ortaya çıkabilecek sorunların mühendisçe öngörülememiş olması yada o dönemde bilinmiyor olması yada öngörse de gerekli matematiksel modeli oluşturamaması vb.

Sayın @metsoy Değerli katkılarınız için saygılarımı sunarım.
 
Merhaba;

Sayın @metsoy Sanırım bir yanlış anlaşılma oldu ben yazımı @Taha E. ye cevap olarak yazmıştım, sizin bu böyle bir öneride bulunduğunuzu kastetmedim. Genel bir değerlendirme yapıyordum.



Sanırım bu konuda da asıl mesele mühendisin bakış açısı, bir mühendis yaklaşımı doğru bulmazken diğer bir mühendis doğru bulabilir. Yönetmeliğin asgari koşullarına uymakla birlikte kendi yaklaşımına göre gerekli arttırımları ve kontrolleri yapmasında bir sakınca olmayacaktır. Önceki yazımda da söylediğim gibi yatay yüklerin kirişler + döşemelerle aktarılacağını düşünüyorsa yönetmeliğin asgari koşullarının dışında döşeme düzlem içi etkilerini de kontrol etmelidir. dilerse R=8 almak zorunda da değildir.

Özetle anlatmak istediğim bu durum tamamen bir mühendislik yaklaşımıdır. Ban göre yapılabilir, siz kesinlikle yapmaya bilirsiniz, bir başka mühendis istese de yapamayabilir.



Bu tespitinize katılıyorum ancak kaçırdığınız nokta bu yapıların yapıldığı yıllarda yıkılmasına neden olan sebeplerin projelendirme aşamasında dikkate alınmadığı/alınamadığı. Yani ortaya çıkabilecek sorunların mühendisçe öngörülememiş olması yada o dönemde bilinmiyor olması yada öngörse de gerekli matematiksel modeli oluşturamaması vb.

Sayın @metsoy Değerli katkılarınız için saygılarımı sunarım.
bu başlıktaki yazılanların tek bir cevabı ve yorumunun net bu şekilde olduğunu düşünüyorum.
 
Sayın Olcay Aydın
Taha bey bu soruyu sorarken kirişli döşemelerde çıkmalar diye başlamış ve paylaştığı resimleri de incelersen kolon ve kirişlerden oluşan betonarme çerçeve taşıyıcı sistemli bir yapıya ait plan paylaşımı yapmış.

Sizce betonarme çerçeve tanımı nedir?

Ayrıca x-x ekseninde çıkmaları yaparken kolonları kiriş ile bağlamadığın zaman x-x yönünde orta aksta tek bir çerçeve oluşuyor. Bu akstaki kolon kiriş kesme güvenliği kontrollerini çerçeve oluşturulmuş ve oluşturulmamış durumlar için de karşılaştırırsan olumsuzlukları da rahatlıkla görebilirsin.

İlle de çerçeve oluşturmayacağım diyorsanız Erhan beyin dediği gibi yapıyı kirişsiz döşemeli olarak da tasarlayabilirsiniz.

yönetmelikte bir çok şeyi direkt okuyamayabilirsiniz ama olumsuzlukların ortaya çıkmaması için yapmanız gerekeni yorumlar ve yaparsınız. Nitekim çerçeve yapılması konusunda hemfikir olduğunuzu belirmişsiniz. yönetmelikte kelime olarak bulamasanız da birçok maddenin bunu yapmaya yönelttiğinin sizde farkındasınız.
bunu bu şekilde açıklama ile yönetmelik bu şekilde söylüyor demek arasında fark var. eğer yönetmelik bir şey tarif ediyorsa bunun üzerine o tarıfin dışında "olabildiğince çok ve mümkün olduğunca sürekli çerçeve" diye yorumlamak da yanlış olur. bu net bir şekilde bir mühendislik yaklaşımıdır. ve bende bir mühendis olarak betonarme çerçeveli sistem olarak öngörülen yapılardaki kolonların kirişlerle bağlamasından yanayım net bir şekilde. Ancak proje yapan mühendisler ve onları kontrol eden kurumlar farklı bir yorumla ortaya çıkarlarsa bu konuda görüş belirtmek için projeye özgü yorum yapmakta fayda vardır.
 
Geri
Üst