Güçlendirme elemanlarını tanımladığınız zaman ŞGDT yaklaşımında performans analizlerine dahil edilir. Burada her peformans analizinde olduğu gibi güçlendirme elemanlarının da donatılarının düzenlenmesi gerekmektedir. Güçlendirme elemanlarını uygulayacağınız şekilde donatılandırıp performans analizi yaparsanız en doğru sonuca ulaşırsınız. Çünkü performans analizi donatı belirlemek için değil belirlenmiş donatı durumunda yapının deprem performansının belirlenmesi ile yapılır.
İtme analizi yaptıktan sonra "Nonlieer itme analizi raporu" komutunu kullanarak itme analizi raporunu alırsanız bu rapor içerisinde tüm elemanlar için süneklik kontrolleri gözükecektir.
Ekli dosyayı görüntüle 37935
Örnek olarak gönderdiğiniz projedeki kolon süneklik kontrolleri raporunun ekran görüntüsünü aşağıda gönderiyorum.
Ekli dosyayı görüntüle 37934
Kesitte meydana gelen hasarlardan ötürü oluşan rijitlik kaybı için şöyle bir ekleme yapmak isterim. TBDY hem DGT hem de ŞGDT için çatlamış kesit rijitlikleri kabulünü yapmaktadır. Bu sebeple ideCAD statik içerisinde rijitlik azaltması tanımı yaparken bu durumu gözönünde bulundurmanızı öneriyorum. Elemanlarda oluşan kapasite kaybı için malzeme dayanımının azaltılması, donatı alanlarının azaltılması gibi yöntemlere gidebilirsiniz.
Ek olarak dayanım azaltmasını aşağıda gösterdiğim olanaklar ile de yapmak mümkün. Sargılı beton etkisini iptal etmek için "etriye sıklaştırması var" seçeneğini inaktif hale getirebilirsiniz. buna ek olarak donatı korozyon çarpanı veya yetersiz kenetlenme boyu akma gerilmesi çarpanını da 1 'den küçük bir sayı girerek dayanım azaltması yapabilirsiniz.
Ekli dosyayı görüntüle 37938
TBDY 15.1.6 maddesi ile ilgili bilgilendirmeyi önceki cevabımda yaptım. Bunun dışında bir yanıt vermenin doğru olmadığı kanaatindeyim.
Bu noktada dikkat edilmesi gereken en önemli konuyu yukarıda belirtmiştim. ideCAD Statik TBDY 'de belirtilen rijitlik azaltmalarını kullanarak performans analizi yapmaktadır. Bu noktada mevcut yapıdaki çatlama durumunun irdelenmesi ve modele uygun şekilde yansıtılması gerektiğini düşünüyorum.
Gönderdiğiniz proje ile ilgili;
Öncelikle aşağıda gösterdiğim "perdeleri doğrusal kabuk yap" seçeneğinin inaktif halde olması gerekir. Çünkü bu yapıda perdeler tüm kat boyunca devam etmektedir Bu perdelerin plastikleşme durumlarının da kontrol edilmesi gerektiğinden bu seçeneğin inaktif olmasını öneriyorum.
Ekli dosyayı görüntüle 37936
Projenizde olduğu gibi kolonların kirişlerle bağlanmadı sistemler ne yazık ki oldukça fazla. Bu tip bir uygulama TBDY 'de tanımlanan "süneklik düzeyi yüksek moment aktaran çerçeve" tanımına uymamaktadır çünkü kolonlar kirişler ile bağlı değil. TBDY moment aktaran çerçeveyi tanımlarken kolonların arasına kirişler girilmesi gerektiği ve bu kirişlerin de Bölüm 7 'ye göre tasarlanması gerektiğini belirtmiştir. Ancak burada kolonları bağlayan bir kiriş bulunmuyor. Burada deprem yükü mecburen kolonların arasında kalan döşemelerin zorlanması ile aktarılmaya çalışılacaktır. Bu bölümler için hiçbir kesme kuvveti kontrolü yapılmadığından gevrek bir göçmeye davetiye çıkartmaktadır. Çünkü kapalı çıkmada dışarıdan dönülerek modellenen kirişler herhangi bir deprem yükü almayacaktır ve bu da plastikleşmeyi önleyecektir. Ayrıca rijitliği de azalttığı için alınan moment de düşecektir. Bu tip bir sistemde R=8 almak da TBDY 'nin tasarım felsefesine uymuyor çünkü bu kirişler
süneklik düzeyi yüksek moment aktaran betonarme çerçeve oluşturmuyor. Yine TBDY performans analizlerinde kolonların kirişler ile bağlı olduğunu kabul ederek döşemeleri doğrusal kabul eder. Bu durumda aşağıdaki gibi bir taşıyıcı sistemde bu bölgelerin kontrolleri yapılmamış oluyor. Herhangi bir kesme kontrolü de yapılmadığından hem DGT hem de ŞGDT açısından bu doğru bir uygulama değil.
Bu noktada güçlendirme yaparken bu durumu da dikkate almanızı tavsiye ediyorum. Örnek olarak yatay yük taşıyıcı sistemi yalnızca güçlendirme perdeleri olan bir sistem kurgulayabilirsiniz.
Ekli dosyayı görüntüle 37937
Saygılarımla...