Son kullanıcı ve upgrade fiyat listeleri 15 Haziran 2025 tarihine kadar geçerlidir. Bu tarihten sonra yeni fiyatlar geçerli olacaktır.
V11'i Online Satın Alın
V10 Kilidinizi Online V11 Yapın

Taşıyıcı Sistem Tipinin seçilmesinde Taban Devrilme Momenti Etkisi

Ek'te gösterilen maddeye göre perdelerde verilen koşullar sağlanırsa taşıyıcı sistem tipini a14 ya da a15 seçebileceğimizi söylüyor ve programın analiz ayarları sihirbazında bu maddeye ilişkin henüz analiz yapmadan önce sistem tipini seçtiriyor. sorum şöyle:
taban devrilme momentlerine ilişkin elimizde bir veri olmadan yani analizden önce bu sistem tipini neye göre seçiyoruz ?
varsayalım ki emsal teşkil etmesi amacıyla önden seçim yapıyoruz ve bu seçim sonucunda oluşan devrilme momentleri ışında sistem tipini tekrar belirliyoruz. bu durumda şöyle bir döngüye düşme ihtimalimiz var mı? soruyorum:
önden a14-a15 seçimi yapıp analizden sonra taban devrilme momentleri üst koşulun üstünde olması sebebiyle sistem tipini a12-a13'e çıkardık ama çıkardıktan sonraki analizde bu sefer de yeni r ve d katsayılarıyla devrilme momentinin koşulunu sağlayamadığımız bir kısır döngü oluşur mu merak ediyorum.

teşekkürler.
 

Ekli dosyalar

  • Ekran görüntüsü 2025-05-31 154823.png
    Ekran görüntüsü 2025-05-31 154823.png
    200.5 KB · Görüntüleme: 14
Sisteminizi seçimi sizin taşıyıcı sistem türünüze bağlı olan birşey. Öyle hesap sonucundan ötürü değiştirebileceğiniz bir durum değil. Örneğin A12 ve A13 mantar döşeme için taşıyıcı sistem türüne örnektir, A14 ve A15 te kirişli plak sistem türüne örnektir. Devrilme momenti tahkiki tamamen başka bir hesapla alakalı bir durum
 
Sisteminizi seçimi sizin taşıyıcı sistem türünüze bağlı olan birşey. Öyle hesap sonucundan ötürü değiştirebileceğiniz bir durum değil. Örneğin A12 ve A13 mantar döşeme için taşıyıcı sistem türüne örnektir, A14 ve A15 te kirişli plak sistem türüne örnektir. Devrilme momenti tahkiki tamamen başka bir hesapla alakalı bir durum
" Bu bağıntıdaki üst sınır koşulunun sağlanamaması durumunda, Tablo 4.1’de deprem etkilerinin tamamının süneklik düzeyi yüksek perdelerle veya çaprazlı çerçevelerle karşılandığı durumlar için tanımlanan R ve D katsayıları ile izin verilen en üst BYS dikkate alınacaktır. "
bu cümle sizin için ne ifade ediyor ?
 
Bu maddenin başında "Süneklik düzeyi yüksek bağ kirişli (boşluklu) veya boşluksuz yerinde dökme veya önüretimli betonarme perdeler ile merkezi, dışmerkez veya burkulması önlenmiş çelik çaprazlı çerçevelerin moment aktaran süneklik düzeyi yüksek çerçevelerle birlikte kullanıldığı binalarda" diyor. Ben buradaki kastettiği sistemin kirişli plak olmadığını söylemeye çalışıyorum.
Örneğin betonarme bir yapınız var ve eğer bu yapınızın taşıyıcı sistemi deprem yüklerinin tamamının perdelerle taşındığı bir bina ise şayet (mantar döşeme gibi), o zaman bu şart sağlanmazsa Tablo 4.1'de tanımlanan R, D katsayıları ile izin verilen BYS değeri en üst değer olarak alınacaktır deniyor. Yani sizin BYS değeriniz tabloda örneğin BYS<=2 yazıyorsa yapınızın yüksekliği ne olursa olsun artık yapınız BYS=2 olarak kabul edilecektir diye anlıyorum.
Siz nasıl anlıyorsunuz peki?
 
Bu maddenin başında "Süneklik düzeyi yüksek bağ kirişli (boşluklu) veya boşluksuz yerinde dökme veya önüretimli betonarme perdeler ile merkezi, dışmerkez veya burkulması önlenmiş çelik çaprazlı çerçevelerin moment aktaran süneklik düzeyi yüksek çerçevelerle birlikte kullanıldığı binalarda" diyor. Ben buradaki kastettiği sistemin kirişli plak olmadığını söylemeye çalışıyorum.
Örneğin betonarme bir yapınız var ve eğer bu yapınızın taşıyıcı sistemi deprem yüklerinin tamamının perdelerle taşındığı bir bina ise şayet (mantar döşeme gibi), o zaman bu şart sağlanmazsa Tablo 4.1'de tanımlanan R, D katsayıları ile izin verilen BYS değeri en üst değer olarak alınacaktır deniyor. Yani sizin BYS değeriniz tabloda örneğin BYS<=2 yazıyorsa yapınızın yüksekliği ne olursa olsun artık yapınız BYS=2 olarak kabul edilecektir diye anlıyorum.
Siz nasıl anlıyorsunuz peki?
benim düşüncem şu
yönetmelik alıntı yaptığınız ilk cümleyle eğer mantar döşemeli binaları kast etseydi üst tarafta hiç çekinmeden çeşitli yerlerde söylediği gibi burada da direkt mantar döşemeli vs sistemlerde derdi. üstelik sadece mantar döşemede değil kirişli modellediğiniz bir sistemde de a12-13-14-15 seçilebiliyor programda.
ek olarak ben ilk sorumda yazdığım varsayımdaki gibi geri beslemeli iteratif bir yöntem kullanıldığını zaten seziyorum ama o yanılma payımı görmezden gelemiyorum o yüzden bir uzmana danışmak istedim.
 
Yönetmeliğin dilinin açık olmadığı konusunda sizinle hemfikirim. Ancak yönetmeliğin hiçbir bölümünde ne kirişli plak ne tünel kalıp gibi tanımlamalar zaten yazmaz. Tabloya bakın hiçbir yerinde yazıyor mu?
 
Ek'te gösterilen maddeye göre perdelerde verilen koşullar sağlanırsa taşıyıcı sistem tipini a14 ya da a15 seçebileceğimizi söylüyor ve programın analiz ayarları sihirbazında bu maddeye ilişkin henüz analiz yapmadan önce sistem tipini seçtiriyor. sorum şöyle:
taban devrilme momentlerine ilişkin elimizde bir veri olmadan yani analizden önce bu sistem tipini neye göre seçiyoruz ?
A12 veya A14 bağ kirişli(boşluklu) perde içeren taşıyıcı sistem tiplerini seçilebilmesi için bağ kiriş bağlılık oranını sağlamanız gerekir.
Bu koşul otomatik kontrol edilir ve koşul sağlanmıyorsa aşağıdaki şekilde hata verilir. Bağ kirişi bağlılık derecesi raporundan detayları incelenebilir.
1748853853352.png
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.

A13 ve A15 taşıyıcı sistemler arasında analiz yapmadan önce projenizdeki perde/kolon oranına göre bir seçim yapabilirsiniz.
Projenizdeki perde oranı fazla ise a13, Tünel kalıp gibi veya birkaç kolon haricinde genel olarak düşey taşıyıcı eleman olarak genelde perde kullanılmış ise A13 seçilebilir.
Kolon, perde dağılımı eşit veya kolon oranı fazla ise A15 taşıyıcı sistem tipi seçilebilir.
A15 taşıyıcı sistem tipi 4.3.4.5 maddesinde yer alan devrilme momenti kontrolleri otomatik yapılır.
tbdy2018'e uygun olarak raporlarda uyarılar ile analiz ayarlarında yapılması gereken değişiklikler kullanıcıya bildirilir
Detaylar için yardım sayfasını inceleyiniz.
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.

1748852108920.png


varsayalım ki emsal teşkil etmesi amacıyla önden seçim yapıyoruz ve bu seçim sonucunda oluşan devrilme momentleri ışında sistem tipini tekrar belirliyoruz. bu durumda şöyle bir döngüye düşme ihtimalimiz var mı? soruyorum:
önden a14-a15 seçimi yapıp analizden sonra taban devrilme momentleri üst koşulun üstünde olması sebebiyle sistem tipini a12-a13'e çıkardık ama çıkardıktan sonraki analizde bu sefer de yeni r ve d katsayılarıyla devrilme momentinin koşulunu sağlayamadığımız bir kısır döngü oluşur mu merak ediyorum.
TBDY 4.3.4.5 'de yer alan moment devrilme kontrolleri A14 ve A15 taşıyıcı sistemlerinde uygulanır. A12 ve A13 taşıyıcı sistemlerinde bu kontroller yapılmaz. Bu maddeden dolayı kısır döngü oluşmayacaktır.
1748855334709.png


Durum anlaşılmadı ise uyguladığınız bir proje üzerinden sorularınızı sorarsanız daha net bilgi verilebilir.
 
A12 veya A14 bağ kirişli(boşluklu) perde içeren taşıyıcı sistem tiplerini seçilebilmesi için bağ kiriş bağlılık oranını sağlamanız gerekir.
Bu koşul otomatik kontrol edilir ve koşul sağlanmıyorsa aşağıdaki şekilde hata verilir. Bağ kirişi bağlılık derecesi raporundan detayları incelenebilir.
Ekli dosyayı görüntüle 51960
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.

A13 ve A15 taşıyıcı sistemler arasında analiz yapmadan önce projenizdeki perde/kolon oranına göre bir seçim yapabilirsiniz.
Projenizdeki perde oranı fazla ise a13, Tünel kalıp gibi veya birkaç kolon haricinde genel olarak düşey taşıyıcı eleman olarak genelde perde kullanılmış ise A13 seçilebilir.
Kolon, perde dağılımı eşit veya kolon oranı fazla ise A15 taşıyıcı sistem tipi seçilebilir.
A15 taşıyıcı sistem tipi 4.3.4.5 maddesinde yer alan devrilme momenti kontrolleri otomatik yapılır.
tbdy2018'e uygun olarak raporlarda uyarılar ile analiz ayarlarında yapılması gereken değişiklikler kullanıcıya bildirilir
Detaylar için yardım sayfasını inceleyiniz.
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.

Ekli dosyayı görüntüle 51958



TBDY 4.3.4.5 'de yer alan moment devrilme kontrolleri A14 ve A15 taşıyıcı sistemlerinde uygulanır. A12 ve A13 taşıyıcı sistemlerinde bu kontroller yapılmaz. Bu maddeden dolayı kısır döngü oluşmayacaktır.
Ekli dosyayı görüntüle 51961


Durum anlaşılmadı ise uyguladığınız bir proje üzerinden sorularınızı sorarsanız daha net bilgi verilebilir.
Daha net soruyorum.
- Sistemimizi analiz sihirbazından A15 seçtik diyelim.
- Analiz sonucunda bir baktık ki perdelerin devrilme momentlerinin toplamı 0.75M0 dan daha yüksek çıktı.
-Bunun sonucunda sistemimizi A13'e çevirdik yani R ve D katsayılarımız değişti.
-Analizi tekrarlayıp sonuca baktığımızda bu sefer de devrilme momentlerinin 0.4 ile 0.75 arasında çıkma ihtimali var mı yok mu hocam ?
 
Daha da net soruyorum.
- Sistemimizi analiz sihirbazından A15 yani yüksek R yani düşük deprem kuvveti yani düşük taban kesme kuvveti ve düşük bina taban devrilme momenti seçtik diyelim.
- Analiz sonucunda bir baktık ki perdelerin devrilme momentlerinin toplamı 0.75M0 dan daha yüksek çıktı.
-Bunun sonucunda sistemimizi A13'e çevirdik yani düşük R yani daha yüksek deprem kuvveti yani daha yüksek taban kesme kuvveti ve bina taban devrilme momenti katsayılarımız değişti. Bunun meali şu:
Perdelerde kapasite değişmiyorken denklemde bulunan bina taban devrilme momenti sistem seçimine bağlı olarak değişiyor.
Sistemi A14 yani düşük M0 (bina taban devrilme momenti) ile başlatıp denklemde üst limiti aşarsak, sistemi A12'ye geçirip M0'ı yükseltirsek perdelerin karşıladığı momentlerin de bu denklemin limitleri arasında kalma ihtimalini artırmış oluyoruz.

Benim anladığım bu.

-Eğer doğru anladıysam bu döngüye girme ihtimalimiz var mı ?
 
Geri
Üst