İsmail Hakkı BESLER
Administrator
Yapısal olmayan eleman veya donanımın ağırlığı bulunduğu katın toplam ağırlığının yüzde 10 undan büyük ise, eleman veya donanım bina taşıyıcı sisteminin bir parçası olarak kabul edilecektir. TBDY 2018 madde 6.1.3 madesi
Bu durumda eleman veya donanımın kütlesi ile binaya bağlantısının rijitlik özellikleri , bina taşıyıcı sisteminin deprem hesabında gözönüne alınacaktır.
1) Eleman veya donanımın kütlesinin bulunduğu konuma göre taşıyıcı sistem hesabında dikkate alınması gertektiği aşikar. ( ideCAD bu durumu dikkate alıyor ve eleman veya donanımın kütlesini taşıyıcı sistem hesabına katıyor)
2) Eleman veya donanımın binaya bağlantısının rijitlik ozelliklerinin de taşıyıcı sistem hesabında dikkate alınması gerektiği aşıkar.
Bu cumle eleman ve donanımın veya duvarın binaya bağlantısından sözediyor. Bu cumleden duvarların kendisinin DGT taşıyıcı sistem hesabına katılması gerektiği anlamını nasıl çıkartırlar biri bana anlatsın. Bu konuyu ITU den hocalarımla da konuştum, duvarların kendisinin dayanıma göre hesap içerisinde sisteme katılması yonunde görüş belirtmediler. Fakat taşıyıcı olmayan duvarların ŞGTD yani nonlineer time history ve itme analizinde sistem hesabı içine katılması ve nasıl katılacağı aşikardır.
Göreli kat ötelemeleri hesabı bölümünde
(a) Gevrek malzemeden yapılmış boşluklu veya boşluksuz dolgu duvarlarının ve cephe elemanlarının çerçeve elemanlarına, aralarında herhangi bir esnek derz veya bağlantı olmaksızın, tamamen bitişik olması durumunda: max göreli kat otelemesi betonarme binalarda 0.008 olarak müsade edilmiş
(b) Gevrek malzemeden yapılmış dolgu duvarları ile çerçeve elemanlarının aralarında esnek derzler yapılması, cephe elemanlarının dış çerçevelere esnek bağlantılarla bağlanması veya dolgu duvar elemanının çerçeveden bağımsız olması durumunda: max göreli kat ötelemesi betonarme binalarda 0.016 olarak musade edilmiş
Eğer esnek derz yaparsanız iki kat daha fazla görelei kat ötelemesine müsade edilmiş.
Bu durumda aşağıdaki yaptırım konmuş:
Ancak, bu durumda derzli dolgu duvar elemanlarının, esnek dolgu duvar elemanlarının ve esnek bağlantılı cephe elemanlarının düzlem içi yatay ötelenme kapasitelerinin Denk.(4.34b) de verilen sınır değeri sağladığı 1.4 e göre deneye dayalı olarak belgelendirilecektir. Dolgu duvarları için örnek bir esnek derz uygulaması EK 4C de verilmiştir.
1.4. DENEYE DAYALI TASARIM
Yeterli hesap modellerinin bulunmadığı, çok sayıda benzer bileşenin kullanıldığı durumlarda veya tasarımda kullanılan varsayımların doğrulanması amacıyla yapılacak deneysel çalışmalarda TS EN 1990 Ek D de verilen esaslar veya eşdeğer uluslararası kurallar dikkate alınacak, belgelendirme işlemleri ise 1.2.3 e göre yapılacaktır.
1.2.3 Bu Yönetmeliğe göre deprem etkisi altında tasarımı yapılan binalar, malzeme ve işçilik koşulları bakımından Türk Standartları ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Genel Teknik Şartnamesi ne, 10.07.2013 tarihli ve 28703 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği ne, 26.06.2009 tarihli ve 27270 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan Yapı Malzemelerinin Tabi Olacağı Kriterler Hakkında Yönetmelik kurallarına uygun olacaktır.
Bu durumda eleman veya donanımın kütlesi ile binaya bağlantısının rijitlik özellikleri , bina taşıyıcı sisteminin deprem hesabında gözönüne alınacaktır.
1) Eleman veya donanımın kütlesinin bulunduğu konuma göre taşıyıcı sistem hesabında dikkate alınması gertektiği aşikar. ( ideCAD bu durumu dikkate alıyor ve eleman veya donanımın kütlesini taşıyıcı sistem hesabına katıyor)
2) Eleman veya donanımın binaya bağlantısının rijitlik ozelliklerinin de taşıyıcı sistem hesabında dikkate alınması gerektiği aşıkar.
Bu cumle eleman ve donanımın veya duvarın binaya bağlantısından sözediyor. Bu cumleden duvarların kendisinin DGT taşıyıcı sistem hesabına katılması gerektiği anlamını nasıl çıkartırlar biri bana anlatsın. Bu konuyu ITU den hocalarımla da konuştum, duvarların kendisinin dayanıma göre hesap içerisinde sisteme katılması yonunde görüş belirtmediler. Fakat taşıyıcı olmayan duvarların ŞGTD yani nonlineer time history ve itme analizinde sistem hesabı içine katılması ve nasıl katılacağı aşikardır.
Göreli kat ötelemeleri hesabı bölümünde
(a) Gevrek malzemeden yapılmış boşluklu veya boşluksuz dolgu duvarlarının ve cephe elemanlarının çerçeve elemanlarına, aralarında herhangi bir esnek derz veya bağlantı olmaksızın, tamamen bitişik olması durumunda: max göreli kat otelemesi betonarme binalarda 0.008 olarak müsade edilmiş
(b) Gevrek malzemeden yapılmış dolgu duvarları ile çerçeve elemanlarının aralarında esnek derzler yapılması, cephe elemanlarının dış çerçevelere esnek bağlantılarla bağlanması veya dolgu duvar elemanının çerçeveden bağımsız olması durumunda: max göreli kat ötelemesi betonarme binalarda 0.016 olarak musade edilmiş
Eğer esnek derz yaparsanız iki kat daha fazla görelei kat ötelemesine müsade edilmiş.
Bu durumda aşağıdaki yaptırım konmuş:
Ancak, bu durumda derzli dolgu duvar elemanlarının, esnek dolgu duvar elemanlarının ve esnek bağlantılı cephe elemanlarının düzlem içi yatay ötelenme kapasitelerinin Denk.(4.34b) de verilen sınır değeri sağladığı 1.4 e göre deneye dayalı olarak belgelendirilecektir. Dolgu duvarları için örnek bir esnek derz uygulaması EK 4C de verilmiştir.
1.4. DENEYE DAYALI TASARIM
Yeterli hesap modellerinin bulunmadığı, çok sayıda benzer bileşenin kullanıldığı durumlarda veya tasarımda kullanılan varsayımların doğrulanması amacıyla yapılacak deneysel çalışmalarda TS EN 1990 Ek D de verilen esaslar veya eşdeğer uluslararası kurallar dikkate alınacak, belgelendirme işlemleri ise 1.2.3 e göre yapılacaktır.
1.2.3 Bu Yönetmeliğe göre deprem etkisi altında tasarımı yapılan binalar, malzeme ve işçilik koşulları bakımından Türk Standartları ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Genel Teknik Şartnamesi ne, 10.07.2013 tarihli ve 28703 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan Yapı Malzemeleri Yönetmeliği ne, 26.06.2009 tarihli ve 27270 sayılı Resmi Gazete de yayımlanan Yapı Malzemelerinin Tabi Olacağı Kriterler Hakkında Yönetmelik kurallarına uygun olacaktır.