V11'i Online Satın Alın

V10 Kilidinizi Online V11 Yapın

Göreli Kat Ötelemesi

Merhaba ekte sunduğum projede betonarme üzeri çelik yapı tasarımı yapılacak. Projede göreli kat ötelemesi değerleri çok yüksek geldi. Bu değerler sizce normal mi?Ayrıca projeyi genel olarak incelerseniz sevinirim. Takıldığım bazı konuları madde halinde yazııyorum.

* Çelik ve betonarme birlikte olduğu için kat mantığıyla çalıştım. Aslında betonarme projesi başka firma tarafından çözülmüş. Ben modelleme ve analiz doğruluğu açısından betonarme elemanları da modelledim.
* Betonarme ve çelik elemanların katmanları (layer) oluşmuyor.
* Seçilen R katsayıları her iki yön için de doğru mudur?
* Göreli kat ötelemesini düşürmek için ne yapmalıyım?
 

Ekli dosyalar

1- Ara akslarda çatı hizasında çelik kolonlar her iki yönden birbirine bağlanmalı, zayıf yönlerinden bağlanmamışlar.
2- Ara katta betonarme döşeme hizasında çelik kolonların birbirine bağlanması ve betonarmeye de bağlanmaları gerekir, bağlanmamışlar.
1.png
3- Projede aşık ve kuşakların üzerinde kaplama mevcut değil, dış cephe sabit ve hareketli yükleri sistem yok.
4- Kirişlerin mahya bölgesinde çatıda birbirine bağlanması gerekirdi. Modal sonuçları incelenirse yapı sağ ve sol şeklinde ayrı ayrı hareket ediyordu. Alın levhalı kiriş eki girilerek sorun çözüldü.
5- Çelik için göreli öteleme sınır değerini esnek derz seçeneği olacak şekilde güncellemek gerekir.
2.png
 

Ekli dosyalar

Son bir yıl içerisinde bilirkişi olarak 4 adet betonarme kolon + çelik kolon birleşiminden hasar almış yapıyı inceledim. Hepsinin ortak noktası birleşim hesabının ya yapılmamış yada doğru yapılmamış olmasıydı. Hepsinde betonarme kolonlar birleşimden patlamıştı.

İdecad bu örnekte olduğu gibi Betonarme Kolon + Çelik Kolon ayağı birleşim hesabını yapmaz. Kullanıcı denetimindedir.
Asıl sıkıntı pek çok meslektaşımızın böyle bir hesaptan haberleri dahi olmayışıdır. ACI318-14'ü incelemenizi öneririm.
 
İdecad bu örnekte olduğu gibi Betonarme Kolon + Çelik Kolon ayağı birleşim hesabını yapmaz. Kullanıcı denetimindedir.
Sayın @miralay
projede birleşim olmaması dolayısıyla herhangi bir kontrol de otomatik yapılamaz” diye anlıyoruz sizin yorumunuzu.

Kolon ayağı birleşimi girilmesi halinde birleşime ait taban levhası kalınlığı, üzerindeki moment+basınç veya moment+çekme veya tek başına basınç veya çekme olması durumları gözönüne alınarak ezilme, çekme, ankrajların kesme, ankrajların çekme kırılması, ankraj deliği ezilmesi durumlarına göre tasarım kontrolleri yapılır.

Bu kontrollerin referans maddeleri, yönetmelikleri, denklemleri ve parametreleri açıkça ifade edilir. Kolon ayağı birleşim tasarım raporlarında Hem Türk çelik yapılar yönetmeliği hem de AISC manual gerekirse kullanılmaktadır. Bu hususlarla ilgili bilgi için referans verilen yönetmelik ve maddelerin çalısılması ve yorumlanması mühendislerin projelerine müdahale edebilmesi açısından önemlidir.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.

1668578441317.png
1668578553707.png
1668578956385.png
1668578982373.png
 
Beni yanlış anlamışsınız @Nurgül KAYA Hanım. Kolon ayağı girilse dahi İdecad'in kontrol etmediği koşullar var. Betonarme Kolon yada Koloncuk + çelik taban plakası birleşimlerinde birleşim sadece çelikten ibaret olarak düşünülmemelidir. Yukarıda yazdığınız kontroller birleşimin çelik kısmı ile alakalı yapılan kontrollerdir. Ancak Betonarme kolon yada koloncuk + çelik ayak birleşimlerinde yukarıda yazdığınız kontrollere ilave olarak betonarme eleman içinde birtakım kontroller yapılır ve birleşim güvenliği bir bütün olarak ele alınır. AISC referansında bu koşullar bulunmaz çünkü ACI içerisinde anlatılır.

Betonarme kolon içerisindeki boyuna donatıların çapı, bir yüzeydeki adedi, yerleşimi, büküm açısı ve ankrajların beton yüzeyine olan uzaklığı birleşimi etkiler. ACI 318-11 / ACI 318-14'de detayları var.

Bizim betonarme yönetmeliğinde bu kısımlar olmadığı için ve çelik yönetmeliğinde anlatılmadığı için ülkemizde pek bilinmiyor.
 
Beni yanlış anlamışsınız @Nurgül KAYA Hanım. Kolon ayağı girilse dahi İdecad'in kontrol etmediği koşullar var. Betonarme Kolon yada Koloncuk + çelik taban plakası birleşimlerinde birleşim sadece çelikten ibaret olarak düşünülmemelidir. Yukarıda yazdığınız kontroller birleşimin çelik kısmı ile alakalı yapılan kontrollerdir. Ancak Betonarme kolon yada koloncuk + çelik ayak birleşimlerinde yukarıda yazdığınız kontrollere ilave olarak betonarme eleman içinde birtakım kontroller yapılır ve birleşim güvenliği bir bütün olarak ele alınır. AISC referansında bu koşullar bulunmaz çünkü ACI içerisinde anlatılır.

Betonarme kolon içerisindeki boyuna donatıların çapı, bir yüzeydeki adedi, yerleşimi, büküm açısı ve ankrajların beton yüzeyine olan uzaklığı birleşimi etkiler. ACI 318-11 / ACI 318-14'de detayları var.

Bizim betonarme yönetmeliğinde bu kısımlar olmadığı için ve çelik yönetmeliğinde anlatılmadığı için ülkemizde pek bilinmiyor.
Selamlar. Yapılan ankraj hesaplarında betonarme yüzeyde yapılan kontroller var. Misal konik kopma, kenar yırtılması vs gibi. Ben HILTI veya fischer ile çözüm yapmaya çalışıyorum. Tabi ne kadar uğraşsak da tam hakkıyla yapamıyoruz.

Çelik konusunda üretim az olduğundan biz mühendisler de yeterli kalifiyede değiliz maalesef. ideCAD çelik konusunda öncü bir yazılım ama özellikle betonarme-çelik birleşim konusunda geliştirilmemiş. He sorarsanız gerek Türkiye'de gerekse dünyada her şeyi ile tam olan yazılım var mı yok.

Ar-ge çok maliyetli bir şey. Bu yüzden yavaş ilerlediğinin de farkındayım. Bence bu işten ekmek kazandığımıza göre bu işin daha kusursuz olması için ne yapılması gerekiyorsa yapmalıyız. Buna yıllık lisans bakım bedeli ödemek de dahil. Bana kalsa ideCAD'in daha sık güncelleme almasını isterim, buna karşılık da maddi gereğini yerine getirmeye razıyım.
 
Selamlar. Yapılan ankraj hesaplarında betonarme yüzeyde yapılan kontroller var. Misal konik kopma, kenar yırtılması vs gibi. Ben HILTI veya fischer ile çözüm yapmaya çalışıyorum. Tabi ne kadar uğraşsak da tam hakkıyla yapamıyoruz.

Çelik konusunda üretim az olduğundan biz mühendisler de yeterli kalifiyede değiliz maalesef. ideCAD çelik konusunda öncü bir yazılım ama özellikle betonarme-çelik birleşim konusunda geliştirilmemiş. He sorarsanız gerek Türkiye'de gerekse dünyada her şeyi ile tam olan yazılım var mı yok.

Ar-ge çok maliyetli bir şey. Bu yüzden yavaş ilerlediğinin de farkındayım. Bence bu işten ekmek kazandığımıza göre bu işin daha kusursuz olması için ne yapılması gerekiyorsa yapmalıyız. Buna yıllık lisans bakım bedeli ödemek de dahil. Bana kalsa ideCAD'in daha sık güncelleme almasını isterim, buna karşılık da maddi gereğini yerine getirmeye razıyım.

Benim İdecad ile bir derdim yok :) . Hatta zaman zaman söylerim İdecad iyi bir yazılım. Dünya üzerinde betonarme + çelik çözen çizen ve bütün kontrolleri hakkıyla yapan hiçbir yazılım yok. Olması da en azından yakın zamanda pek olası değil.

Ancak bizim mühendis camiasında şöyle bir algı var. Program hata vermediyse herşeyi kontrol etmiştir ve herşey doğrudur zannediliyor. Bu konuda idecad'i suçlayamam hatta diğer yerli yazılımlar yanında bence en şeffaf davranan firma. çünkü gerek yardım dosyasında gerek internet sitesinde başlıklar altında hangi kontrollerin kullanıcıya bırakıldığını açıkça yazıyorlar. Tabi biz pek okumayı sevmediğimiz için atlıyoruz.

Özetle şu kötü mühendislik piyasasında bize düşen görev en azından meslektaşlarımızı bilmedikleri konularda uyarmak ve yönlendirmektir. Çünkü pek çok meslektaşımız hataları kasten değil bilgisizlikten yapmakta.

Saygılar.
 
Benim İdecad ile bir derdim yok :) . Hatta zaman zaman söylerim İdecad iyi bir yazılım. Dünya üzerinde betonarme + çelik çözen çizen ve bütün kontrolleri hakkıyla yapan hiçbir yazılım yok. Olması da en azından yakın zamanda pek olası değil.

Ancak bizim mühendis camiasında şöyle bir algı var. Program hata vermediyse herşeyi kontrol etmiştir ve herşey doğrudur zannediliyor. Bu konuda idecad'i suçlayamam hatta diğer yerli yazılımlar yanında bence en şeffaf davranan firma. çünkü gerek yardım dosyasında gerek internet sitesinde başlıklar altında hangi kontrollerin kullanıcıya bırakıldığını açıkça yazıyorlar. Tabi biz pek okumayı sevmediğimiz için atlıyoruz.

Özetle şu kötü mühendislik piyasasında bize düşen görev en azından meslektaşlarımızı bilmedikleri konularda uyarmak ve yönlendirmektir. Çünkü pek çok meslektaşımız hataları kasten değil bilgisizlikten yapmakta.

Saygılar.
idecad ile derdin var demedim ki sevgili Muhammed :)
Bilgi Bankası'nda çok güzel makaleler var ve neler kontrol edilir neler edilmez şeffaf bir biçimde yazılmış. Ya
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
sayfası ve ilgili webinar
başlı başına okulda öğrencilere ders niyetine verilir. O kadar güzel ve detaylı anlatılmış ki! Şeffaflık konusunda eline su dökecek yazılım bilmiyorum ben.
Ben ideCAD kullanarak mühendislik yapıyorum. Kullandığım çok yazılım var ama içinde en çok faydalandığım yazılım ideCAD. Sürdürülebilirliği ve gelişmesine çok önem veriyorum.

 
Son düzenleme:
merhabalar elimizde çelik makaslar bulunmakta ve bulunan makas sistemi kullanılarak bir hangar tasarlamamız gerekiyor. betonarme kolonlar yapılacak ve üzerine elimizdeki çelik makaslar yerleştirilecek. analizde seçilecek taşıyıcı sistem modeli ve r katsayılarına bu durumda ne olarak seçmemiz gerekiyor yardımcı olur musunuz. sistemde kat ötelemesi hatası veriyor
 

Ekli dosyalar

Projenizde her iki eksende de rijitliğini artırmanız gerekmektedir. Bunun ilgili içeriği sizinle paylaşıyorum. Yardım sayfasında anlatılan yöntemleri deneyebilirsiniz

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.



 
Geri
Üst