mustafa acar

Yeni Üye
bina performansında nonlineer analiz yapıyorum burada cok modlu itme analizi yöntemlerinde madde 5.6.6.1 deki özel durumda başlangıç rijitlikleri kullanılarak dorusal hesap için kullanılması sonucunda elde edilen iç kuvvetler ve yerdeğiştirmeler aunı tasarım spektrumunda esas alınarak 4.8.2 ye göre elde edilen büyüklüklerle birebir uygunlugu hesapta gösterilir maddesini idecad kendisi mi yapıyor yoksa bizim yapmamız gereken ekstra bir rapor da bunları karsılastırmak mı iki şekil içinde raporlarda yardımcı olabilir misiniz
teşekkür ederim
 
5.6.6.1 maddesi arsa metodu dışında başka bir çok modlu analiz yöntemiyle yapılamaz.
Yönetmeliği hazırlayanlar arsa metodu kullanın demek yerine bu maddeyi koymuşlar.
5.6.6.1 maddesinde verilen kural aslında ARSA yöntemi ile çok modlu itme analizi yapılırken uygulanan yöntemin kendisidir. ideCAD bilgi bankasında bu konu ile daha detaylı bilgi bulunmaktadır. ideCAD kendisi bu büyüklükleri hesaplayarak bulmaktadır. ARSA yönteminin uygulanabilmesi için bu maddenin yapılması zorunludur.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.


Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.


TBDY Madde 5.6.6.1 - Çok Modlu İtme Yöntemi ’nin, verilen tasarım spektrumuna göre özel durumda başlangıç (elastik) rijitlikleri kullanılarak doğrusal hesap için uygulanması sonucunda elde edilen tüm iç kuvvetlerin ve yerdeğiştirmelerin, aynı tasarım spektrumu esas alınarak 4.8.2 ’ye göre elde edilen büyüklüklerle birebir aynı olduğu hesap raporunda gösterilecektir.


idecad bilgi bankası
Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.
başlığında anlatıldığı üzere ARSA yönteminde her bir itme adımında taşıyıcı sistemin o anki iç kuvvet dağılımı ve plastik mafsal tanımına göre modal analiz yapılır. Bu durum ilk adım için de geçerlidir. ARSA yöntemi ile itme analizinin birinci (i=1) adımında statik düşey yükler altında doğrusal olmayan artımsal statik hesap sonucunda elde edilen iç kuvvetler ve şekildeğiştirmeler kullanılarak sisteme modal analiz yapılır. İtme analizinin birinci (i=1) adımı başlanğıç (elastik) rijitlikleri kullanılarak yapılmaktadır. Taşıyıcı sisteme TBDY Bölüm 4.8.2 'de verilen koşullara uygun olarak bir modal analiz yapıldığından 4.8.2 'ye göre elde edilen büyüklükler ile itme analizinin birinci (i=1) adımında hesaplanan büyüklükler birebir aynıdır.

Yapılan modal analiz TBDY Bölüm 4.8.2 'de verilen deprem tasarım spektrumu 'ndan yararlanılarak hesaplanan en büyük modal davranış büyüklükleri elde edilir. TBDY Bölüm Ek 4B.1 ve Ek 4B.2 'de ayrıntıları verilen mod birleştirme yöntemi ile iç kuvvetler ve şekildeğiştirmeler elde edilir. Burada kullanılan mod birleştirme yöntemi Tam Karesel Birleştirme (TKB veya CQC) kuralıdır.

Bu linki görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol.



Saygılarımla...
 
öncelikle vakit ayırdıgınız için teşekkürler
'arsa yöntemi ile itme analizinin birinci (i=1) adımında statik düşey yükler altında doğrusal olmayan artımsal statik hesap sonucunda elde edilen iç kuvvetler ve şekildeğiştirmeler kullanılarak sisteme modal analiz yapılır. ' burayı sistem kendisi mi yapıyor yapıyorsa karsılastırmaların aynı oldugunu nerden görebiliriz yok yapmıyorsa i=1 adımdaki iç kuvvet ve şekil değiştirmeleri nerden nereye tanımlayıp dogrusal analiz yapmam gerekir
tekrar teşekkürler
 
'arsa yöntemi ile itme analizinin birinci (i=1) adımında statik düşey yükler altında doğrusal olmayan artımsal statik hesap sonucunda elde edilen iç kuvvetler ve şekildeğiştirmeler kullanılarak sisteme modal analiz yapılır. ' burayı sistem kendisi mi yapıyor?

Evet bu durumu sistem kendisi yapmaktadır. Burada yapıya düşey yükler altında doğrusal olmayan artımsal statik hesap yapılır. Bu itme analizinin sıfırıncı adımı yani başlangıç adımıdır. Daha sonra sıfırıncı adımda elde edilen iç kuvvet ve şekildeğiştirmeler başlangıç koşulu olarak kabul edilip yapıda modal analiz yapılır. Burada karşılaştırma yapılacak bir durum yok çünkü zaten ARSA yöntemi ile itme analizi bu değerler kullanılarak yapılmaktadır. Aslında ARSA yönteminin sıfırıncı adımında yapılan modal analiz sonuçları kullanılarak itme analizi yapılmaktadır. Özetle yönetmelik sıfırıncı adımda modal analiz kullanılarak hesaplanan şekil değiştirmeler ile sıfırıncı adımdaki modal analiz sonuçlarındaki şekildeğiştirmelerin karşılaştırmasını istiyor. Anlaşılması biraz zor farkındayım ama durum ne yazık ki böyle.

İtme analizlerinde çok çeşitli yöntemler bulunduğundan TBDY bu yöntemlerde uygulanacak bir koşul getirmiş ve burada ARSA yöntemine yönlendirmeye çalışmış. ARSA yöntemi ile itme analizi de aslında DBYBHY 2007 'de de anlatılan ve literatüre girmiş bir itme analizi yöntemidir.

Saygılarımla...
 
Bir ekleme daha yapmak isterim.

TBDY Madde 5.6.6.1 - Çok Modlu İtme Yöntemi ’nin, verilen tasarım spektrumuna göre özel durumda başlangıç (elastik) rijitlikleri kullanılarak doğrusal hesap için uygulanması sonucunda elde edilen tüm iç kuvvetlerin ve yerdeğiştirmelerin, aynı tasarım spektrumu esas alınarak 4.8.2 ’ye göre elde edilen büyüklüklerle birebir aynı olduğu hesap raporunda gösterilecektir.

Çok modlu itme analizleri için TBDY 5.6.6.1 maddesinde belirtilen koşul ARSA yönteminde sağlanmaktadır. Çünkü ARSA yönteminin başlangıç adımında yapılan modal analiz, bu tasarım spektrumu esas alınarak 4.8.2 ’ye göre yapılan modal analizdir. Bu nedenle sonuçlar da birebir aynı çıkmaktadır.
  • ARSA yöntemi ile yapılan itme analizinin birinci adımında başlangıç rijitlikleri kullanılarak doğrusal modal analiz yapılır.
  • Bu modal 4.8.2 ’ye göre yapılır ve analiz sonuçları R=1 D=1 I=1 olacak şekilde kullanılan tasarım spektrumuna göre hesaplanır.
  • Bu durumda başlangıç rijitlikleri kullanılarak 4.8.2 ’ye göre yapılacak olan modal analiz ile ARSA yönteminin birinci adımında yapılan modal analiz birebir aynı analizdir. Bu sebeple bu iki analiz sonucu birbirlerinin birebir aynı analiz sonuçlarıdır.
Aşağıdaki örnekte iki farklı analiz yapılarak 5.6.6.1 maddesi açıklanacaktır.
başlangıç (elastik) rijitlikleri kullanılarak modal DGT analizi.
aynı tasarım spektrumu esas alınarak 4.8.2 ’ye göre ARSA yöntemi ile itme analizi

Birinci analizde DGT yaklaşımında yapılan modal analiz sonuçları kullanılacaktır. İkinci analizde ise ARSA yöntemi ile itme analizi yapılacak ve plastikleşme olmadan performans noktasındaki sonuçlar incelenecektir. Bu iki analiz sonuçlarının aynı olduğu görülecektir.

DGT yaklaşımında yapılan modal analizde düşey yüklerden kaynaklanan şekildeğiştirmeler dikkate alınmadığından projede yalnızca kolonlara özgür ağırlığı olan beton malzemesi tanımlanmıştır. Kiriş ve döşemelerde herhangi bir ağırlık bulunmamaktadır. ARSA yöntemi ile itme analizinde yapılan modal analizde düşey yüklerden kaynaklanan şekildeğiştirmeler başlangıç koşulu olarak kabul edilir. Bu başlangıç etkilerinin en aza indirilmesi için yalnızca kolonlara ağırlık tanımlanmıştır.
1659449619674.png

Ek Dışmerkezlik etkisi olmadan R=D=I=1 olarak hesaplanan Ey yönündeki yerdeğiştirme değeri 21.3 mm olarak okunmuştur.

1659449631282.png
Aşağıdaki parametreler ile ARSA yöntemi ile itme analizi yapıldığında Y yönündeki yerdeğiştirme değeri 21.3 mm çıkmaktadır. İtme analizinin ilk adımında performans noktasına ulaşılması yerdeğiştirme açısından DGT yaklaşımı ile R=D=I=1 olarak hesaplanan Ey yönündeki sonuçlar ile birebir aynı sonuçların çıkmasına sebep olacaktır. Bu sebeple ARSA yönteminde herhangi bir plastikleşme durumu oluşturulmamıştır.
1659449642610.png

1659449653729.png
Ayrıca Y yönünde itme eğrisine bakıldığında 21.3 mm değerinde performans noktasına ulaşıldığı görülmektedir.
1659449661346.png

Benzer bir karşılaştırma iç kuvvetler için de yapılabilir. Ek Dışmerkezlik etkisi olmadan R=D=I=1 olarak hesaplanan Ey yönündeki modal analiz sonuçlarında en alt kolonlarda çıkan M2 momenti değeri 5.644 tfm olarak görülmektedir.
1659449670261.png

ARSA yöntemi ile itme analizi yapıldığında Y yönündeki M2 momenti değerinin 5.644 tfm olduğu görülmektedir.
1659449678826.png

Bütün düğüm noktalarının yerdeğiştirmeleri veya iç kuvvet değerleri için bu karşılaştırma yapılabilir.
1659449683637.png
Hesap raporlarında Y yönündeki M2 momenti değerinin 5.644 tfm olduğu ve yerdeğiştirme değerinin 21.32 mm olduğu görülmektedir.

1659449687124.png

Saygılarımla...
 
aşağıdaki parametreler ile arsa yöntemi ile itme analizi yapıldığında y yönündeki yerdeğiştirme değeri 21.3 mm çıkmaktadır. itme analizinin ilk adımında performans noktasına ulaşılması yerdeğiştirme açısından dgt yaklaşımı ile r=d=ı=1 olarak hesaplanan ey yönündeki sonuçlar ile birebir aynı sonuçların çıkmasına sebep olacaktır. bu sebeple arsa yönteminde herhangi bir plastikleşme durumu oluşturulmamıştır.
çok yeterli bir açıklama oldu teşekkür ederim kitaptan da okuyoruz ama bazı noktalar karısıyor tekrardan teşekkürler
 
Geri
Üst