V11'i Online Satın Alın
V10 Kilidinizi Online V11 Yapın

ts500 e göre kolon eksen açıklığı ile ilgili yorum ve öneriler

merhabalar,

bir betonarme projemiz var. Bu projede şekilde S4 ve S6 kolonlarıyla ilgili yapı denetimden şu şekilde bir geri dönüş alıyoruz.

S4 ve S6 kolonlarının genişliği (TS 500 11.4.2 )
Maddesinde belirtildiği gibi "kolonun bulunduğu eksen açıklığının 1/20 sinden az olamaz."ilkesine uymuyor.


Bu durumla ilgili görüşlerinizi almak istiyoruz. daha önce bununla karşılaşan var mı? neler yapılabilir?

WhatsApp Image 2025-10-08 at 14.45.37.pngWhatsApp Image 2025-10-08 at 14.46.23.png
 
merhabalar,

bir betonarme projemiz var. Bu projede şekilde S4 ve S6 kolonlarıyla ilgili yapı denetimden şu şekilde bir geri dönüş alıyoruz.

S4 ve S6 kolonlarının genişliği (TS 500 11.4.2 )
Maddesinde belirtildiği gibi "kolonun bulunduğu eksen açıklığının 1/20 sinden az olamaz."ilkesine uymuyor.


Bu durumla ilgili görüşlerinizi almak istiyoruz. daha önce bununla karşılaşan var mı? neler yapılabilir?

Ekli dosyayı görüntüle 55428Ekli dosyayı görüntüle 55429
merhabalar,

sizce burda eksen açıklığından kastı nedir? biz bunu akslar arası mesafe olarak değerlendirdik. ancak yapı denetimdeki arkadaş "bir kolondan karşısına denk gelen diğer kolona olan mesafe alınır" gibi ifade kullanıyor. s4'ün karşısında bir kolon yok açıklık çok fazla gibi ifadeler kullanıyor. mantar döşemede kolonların karşılıklı olması gibi bir şart mı var? işin doğrusunu bilmek istiyorum ve aciliyeti olan bir konu o nedenle bu konuda yorumlarınızı rica ediyorum.

@Ünver ÖZCAN
@Levent Özpak
@Yasin TEZEL
@Rıdvan TURAN
@burakakcam14
 
Son düzenleme:
biz bunu akslar arası mesafe olarak değerlendirdik.
hemen hemen doğru. TS500 Şekil 11.3 ve bahsettiğiniz maddede der ki kirişsiz döşemelerde 2 kolonun ağırlık merkezleri arasındaki mesafenin 20'de 1'i kadar genişlik teşkil edilmeli. burada esas olan çerçeve kurarak düşünebilmek.
sizin projenizde s4 kolonu yüzünden s6 kolon yüzüne kadar 1020cm görünüyor. ilave olarak s4'ten 45cm s6'dan 45cm eklenirse 1110cm olur ve 20'ye bölersek 55.5cm elde ederiz yani kolon en az 56cm genişliğinde olmalıdır ki zaten siz 90cm yapmışsınız.
s4 ve s2 kolonlarını çizip aralarından bir ölçüm yapalım 410/20=20.5cm aynı eğik aks üstünde 40-50cm geliyor sizin s2 kaldı ki bw bile 30cm yani.
genişlik diyince insanların aklına doğrudan X yönündeki mesafe geliyor bazen. ondan kafaları karışmış yd'lerin.
1760016595154.png
 
hemen hemen doğru. TS500 Şekil 11.3 ve bahsettiğiniz maddede der ki kirişsiz döşemelerde 2 kolonun ağırlık merkezleri arasındaki mesafenin 20'de 1'i kadar genişlik teşkil edilmeli. burada esas olan çerçeve kurarak düşünebilmek.
sizin projenizde s4 kolonu yüzünden s6 kolon yüzüne kadar 1020cm görünüyor. ilave olarak s4'ten 45cm s6'dan 45cm eklenirse 1110cm olur ve 20'ye bölersek 55.5cm elde ederiz yani kolon en az 56cm genişliğinde olmalıdır ki zaten siz 90cm yapmışsınız.
s4 ve s2 kolonlarını çizip aralarından bir ölçüm yapalım 410/20=20.5cm aynı eğik aks üstünde 40-50cm geliyor sizin s2 kaldı ki bw bile 30cm yani.
genişlik diyince insanların aklına doğrudan X yönündeki mesafe geliyor bazen. ondan kafaları karışmış yd'lerin.
Ekli dosyayı görüntüle 55480
burak bey, olay kafamda çok net oturdu şuan gerçekten çok teşekkür ediyorum.
 
burak bey, olay kafamda çok net oturdu şuan gerçekten çok teşekkür ediyorum.
ne demek rica ederim.
şunu da eklemeliyim ki tavsiye ettiğim sistem mutlak suretle kirişli plaktır zira ülkemiz deprem bölgesi ve titizlikle inşa edilmeyen betonarme yapılarda sigortalarımız yoksa sonuç felaket olabiliyor mesela kirişli plakta çerçevelerin dayanışması söz konusu veya plastik mafsallarımız ve enerji sönüm kapasitelerimiz. dolayısıyla daha emniyetli duruyorlar. fakat bu yönetmeliği kısıtlamak gibi görünmesin. daha ideal olan sistemleri kullanmaya özen göstermeli ve kullandırmak için teşvik etmeliyiz. eğer projeniz henüz tasarım aşamasındaysa müdahale edebiliyorsanız sistemi değiştirmeye gayret edin mimarla konuşup ya da en azından olabildiğince düzenli akslarınız eksenleriniz olsun.
bir de kirişleriniz olsa deprem sonrası hasar alması durumunda güçlendirme söz konusu olabilir fakat bu kirişsiz plakta nasıl olur bilemiyorum dolayısıyla biraz eliniz bol olsun derim bunu BKS-2-1 ile halledebilirsiniz diye umuyorum. dediğim gibi pek sigortası olmayan ve müdahale şansı olmayan bir sistem. dolayısıyla "sınırlarda cambaz gibi dolaşmanın" bir manası yok. tüm yükleme etkilerini deprem rüzgar toprak vs düzlem içi etkileri dikkate alarak bir döşeme ve zımbalama dayanımlarını yükseltmek amaçlı başlık tabla tasarlamanızı tavsiye ederim. gece rahat uyursunuz. dikkatli olmakta fayda var kirişsiz plak için.
 
Geri
Üst